مقایسه تاثیر میزوپروستول و کپسول روغن گل مغربی با میزوپروستول بر روش زایمان در حاملگی های پس از موعد: یک کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 حاملگی پس از موعد به حاملگی هایی گفته می شود که بیش از 42 هفته کامل (294 روز) از اولین روز آخرین قاعدگی تداوم یابد. با افزایش سن حاملگی میزان عوارض و مرگ و میر مادری و جنینی به طور مشخصی افزایش می یابد. در بین روش های دارویی، میزوپروستول به طور گسترده برای آماده سازی دهانه رحم در حاملگی های پس از موعد مورد استفاده قرار می گیرد. اما امروزه با توجه به عوارض بالای میزوپروستول مخصوصا افزایش نیاز به سزارین از برخی از روش های طب مکمل برای آماده سازی دهانه رحم استفاده می کنند. هدف این مطالعه مقایسه تاثیر میزوپروستول و کپسول روغن گل مغربی با میزوپروستول بر روش زایمان در حاملگی های پس از موعد بود.

روش کار

 این مطالعه در سال 1397، به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک سوکور بر روی 130 زن باردار با حاملگی پس از موعد که به بخش زایمان بیمارستان بعثت شهر سنندج مراجعه کرده بودند، انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به روش نمونه گیری تصادفی به دو گروه (گل مغربی و میزوپروستول و پلاسبو و میزوپروستول) تخصیص یافتند. در گروه گل مغربی و میزوپروستول، یک کپسول 500 میلی گرمی روغن گل مغربی به صورت واژینال و 25 میکروگرم میزوپروستول به صورت زیرزبانی داده شد. در گروه پلاسبو و میزوپروستول نیز یک کپسول بی اثر به صورت واژینال همراه با 25 میکروگرم میزوپروستول به صورت زیرزبانی داده شد. در نهایت دو گروه از نظر تغییرات نمره بیشاپ و نوع زایمان صورت گرفته مقایسه شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مشخصات بالینی و روش زایمانی استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون های آماری کای اسکویر، t تست و آزمون آنالیز واریانس اندازه های تکراری تحلیل (0/05<P) و معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها: 

بین دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و مامایی تفاوت قابل توجهی دیده نشد (0/05<P)، اما در گروه گل مغربی و میزوپروستول میانگین نمره بیشاپ در مقایسه با گروه پلاسبو و میزوپروستول افزایش معنی داری پیدا کرده بود (0/05<P). همچنین در گروه روغن گل مغربی و میزوپروستول (8 نفر) (12/3 درصد) نیاز به سزارین از گروه پلاسبو و میزوپروستول (27 نفر) (41/5 درصد) کمتر بود (0/0001<P).

نتیجه گیری

 بر اساس نتایج مطالعه حاضر، استفاده از کپسول واژینال روغن گل مغربی در کنار میزوپروستول در مقایسه با میزوپروستول به تنهایی ضمن کمک به رسیدگی دهانه رحم با میزان سزارین کمتری همراه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!