بررسی ارتباط خودمراقبتی، سواد سلامت و حمایت اجتماعی در بیماران مبتلا به فشارخون مراجعه کننده به کلینیک تخصصی قلب بیمارستان توحید سنندج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 خود مراقبتی در پرفشاری خون، یکی از مهم ترین راهکارهای کنترل این بیماری محسوب می شود که عواملی مانند سواد سلامت و حمایت اجتماعی نیز مولفه هایی موثر در این راستا هستند. نظر به نیاز جامعه در ارتقای سواد سلامت و حمایت اجتماعی، همچنین نقش و اهمیت خود مراقبتی در پرفشاری خون، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط رفتار خود مراقبتی، سواد سلامت و حمایت اجتماعی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام شده است.

روش کار

 مطالعه توصیفی-هم بستگی حاضر به صورت مقطعی بر روی 400 بیمار مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به کلینیک تخصصی قلب بیمارستان توحید سنندج در سال 1398 به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه چهار قسمتی دموگرافیک، پرسشنامه ارزیابی رفتار خود مراقبتی بیماران مبتلا به پرفشاری خون، پرسشنامه سواد سلامت و پرسشنامه حمایت اجتماعی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون های پارامتری ضریب هم بستگی پیرسون و آزمون آنالیز ناپارامتریک کروسکال والیس استفاده شد.

یافته ها:

 نتایج میانگین و انحراف معیار نمره رفتارهای خودمراقبتی، سواد سلامت و حمایت اجتماعی واحدهای مورد پژوهش به ترتیب 8/83 ± 38/664، 11/16 ±63/10 و 6/93 ± 91/54 است. همچنین میان ابعاد خود مراقبتی و سواد سلامت (0/00=P، 0/491=r)، خودمراقبتی و حمایت اجتماعی (0/00=P، 0/322=r)، حمایت اجتماعی و سواد سلامت (0/00=P، 0/337=r) ارتباط معنی داری دیده شد.

نتیجه گیری:

 نتایج نشان می دهد که برخورداری از سواد سلامت و حمایت اجتماعی سبب اثرگذاری بر فرد و بروز رفتارهای خودمراقبتی خواهد شد و از آنجا که این موارد در پیشگیری و کنترل بهتر پرفشاری خون بسیار موثرند، باید به آموزش و ارتقای آنها در نظام سلامت اقدام کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
190 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!