تدوین برنامه آموزشی انضباط مثبت و بررسی اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

بر اساس نظر صاحب نظران، یکی از مشکلات اساسی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)، نقص در مهارت های شناختی، به خصوص نقص در کارکردهای اجرایی است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزشی انضباط مثبت و بررسی اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی انجام گرفت.

مواد و روش ها

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل والدین کودکان هفت تا یازده ساله با اختلال نقص توجه بیش فعالی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1396-1397 بودند. برای انتخاب نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین والدین کودکانی که واجد معیارهای موجود در کتاب راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5) بودند، سی نفر به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه تشخیص اختلال نقص توجه بیش فعالی و پرسش نامه عصب شناختی کولیج بود. جلسات آموزشی برنامه انضباط مثبت در قالب هشت جلسه 90دقیقه ای برگزار شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که تفاوت بین مولفه های تصمیم گیری (001/p <0) و بازداری (001/p <0) در دو گروه آزمایش و کنترل معنا دار است، اما این تفاوت در متغیر سازمان دهی وجود ندارد. نتایج تحلیل واریانس آزمون اندازه گیری مکرر نیز نشان می دهد که درمان در مرحله پس آزمون و پیگیری در متغیرهای تصمیم گیری و بازداری تاثیرگذار بوده و تفاوت معنا دار است.

نتیجه گیری

به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برنامه آموزشی انضباط مثبت بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی اثرات مثبتی به همراه دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
246 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p2323768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!