ساختارهای روایی با رویکرد نشانه شناسی: فیلمنامه مشق شب
نشانه شناسی علمی است که به بررسی انواع نشانه ها، عوامل حاضر در فرایند تولید و مبادله و تعبیر آنها و نیز قواعدحاکم برنشانه ها می پردازد. روایت شناسی از فنونی است که در قالب ساختارهای روایی به شکل های مختلف در متون ادبی متجلی می شود. و قلمرو آن در دنیای متن است و با وجود توانایی خود به حضور نیازمند است لذا از نشانه ها وام می گیرد. در این مقاله به بررسی روایی فیلمنامه مشق شب عباس کیارستمی و ساختار روایی داستان و تفاوت در نحوه روایی و ارایه بصری آن پرداخته شده است. تفاوت در نحوه بصری روایت ها در این تحقیق به گونه ای نو مد نظر قرار گرفته است . هدف اصلی پژوهش ضمن بررسی ساختارهای روایی در فیلم نامه مشق شب با رویکرد نشانه شناسی، تبیین چگونگی تولید معنا وعوامل و ابزار مورد استفاده در این راستا است، و سوالاتی بدین شرح مطرح می شود ، چگونه متن فیلم نامه مشق شب تولید معنا می کند؟ کارگردان فیلم نامه مشق شب از چه استراتژی برای القای پیام استفاده می کند؟ کیارستمی دراین فیلم نامه چگونه پیام را به بیننده می باوراند؟ بنابر این در این راستا فرض مقاله بر این است که کیارستمی برای تولید معنا با توجه به واقعیت پذیری از ساختارهای خطی استفاده می کند. کیارستمی در این روایت با زاویه دید خنثی به متن نگریسته است و در این فیلم نامه برجسته سازی انتخابی صورت نگرفته است.در نهایت با توجه به بررسی های به عمل آمده به چگونگی و نحوه تولید معنا در این فیلم نامه دست می یابیم.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.