ارزیابی تاثیر رخداد زلزله بر تغییرات ادراکی- شناختی بازماندگان از مسکن و محیط زندگی، مورد مطالعاتی: زلزله سال 1382 شهر بم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
رخداد ناگهانی زلزله، بازماندگان را با ناهماهنگی هایی در جهان پساسانحه روبرو و بر ساختارهای ادراکی- شناختی و ارزیابی از محیط زندگی مطلوب تاثیر می گذارد. در این راستا، تحقیق حاضر دیدگاه جوامع زلزله زده بم و فهرج پیرامون اهمیت ابعاد مختلف مسکن و محیط بازسازی شده را با جامعه کنترل با ماهیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیطی شبیه، که دچار زلزله نشده، مورد مقایسه و سنجش قرار داده است. تحقیق با رویکرد ترکیبی و با روش مصاحبه، مردم نگاری، پیمایش از طریق پرسشنامه و اسکیس های دستی اجرا شد. جوامع مورد پژوهش شهر بم و فهرج و محله بازار کرمان به عنوان جامعه کنترل بودند. انتخاب نمونه در جامعه کنترل به صورت تصادفی ساده و در جوامع سانحه دیده غیرتصادفی هدفمند بود. بر اساس یافته ها، ابعاد فردی- بین فردی مسکن و محیط مسکونی بازسازی شده بیش از عملکرد جمعی این واحدها از دیدگاه جوامع زلزله زده حایز اهمیت شده اند. ادراک از خطر، اهمیت ایمنی و استحکام خانه را افزایش و تجارب بی خانمانی؛ زندگی در سرپناه اضطراری و موقت؛ برنامه ها و سیاست های بازسازی، افراد را به سوی شناخت های پاسخگوی خودباوری؛ حفاظت از خودپنداره؛ بهبود پنداشت دیگران از خویشتن (شان اجتماعی) و بیان تمایز بین خود و دیگری (شخصی سازی) سوق داد ه اند. مقولاتی همچون طراحی مبتنی بر سلیقه؛ حریم و قلمروها؛ معنا؛ نمای مطلوب و دوست داشتن مسکن اهمیت مضاعفی یافته اند. در مقابل در شناخت از جهان پیرامون و عملکرد جمعی محیط مسکونی تضاد در طرحواره های شناختی و عدم تعادل بین شناخت و مناظر ذهنی پیش و پسازلزله ایجاد شده و مقوله هایی چون واحدهای همسایگی؛ عرصه های نیمه عمومی؛ دید و منظر و اهمیت دادن به تعمیر و نگهداری مسکن در مقایسه با گروه کنترل از قدر کم تری برخوردار شده اند.  نتیجه می شود، در کنار بازتوانی مقیاس فرد- بین فردی، بهبود انگاره از جهان نیز در بازسازی مسکن و محیط زندگی با هدف بازتوانی جمعی نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2324950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!