عوامل موثر بر حضور درکلاس های درس نظری از دیدگاه دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حضور دانشجویان در کلاس های درس نظری، یکی از لازمه های محیط آموزش است که درسال های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است. لذا هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر برحضور دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کلاس های دروس نظری بود.

روش ها

مطالعه حاضر به صورت توصیفی- مقطعی برروی کلیه دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ورودی سال های 1392 تا 1396 انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن به تایید رسیده، جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون کای اسکویر، t-test، آنالیز واریانس یک طرفه و محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

 از مجموع 267 نفر دانشجو 135 نفر (50/6 درصد) پسر و 62/9 درصد (168 نفر) همراه خانواده زندگی می کردند. میانگین سنی دانشجویان 2/77 ± 23/43 بود. از دیدگاه دانشجویان، حیطه اساتید و روش های آموزشی ایشان (0/51±3/91) موثرترین عامل بوده و حیطه مشکلات دانشجو (0/95±3/53) کم ترین اثر را داشت. مهم ترین فاکتورهای موثر برحضور دانشجویان روش تدریس استاد (73/8 درصد) و کاربردی بودن مطالب ارایه شده بر بالین بیمار (72/7 درصد) بود. میانگین نمرات تمام حیطه ها به جز حیطه مشکلات دانشجو در دختران به طور معنی داری بیشتر از پسران بود (0/05 >P).

نتیجه گیری

از نظر دانشجویان، اساتید نقش بسیار ویژه ای در حضور دانشجویان در کلاس های نظری داشتند، لذا بالا بردن کیفیت تدریس اساتید، برگزاری کارگاه های فن بیان و همچنین ارتقاء و اصلاح برنامه های آموزشی، کمک شایانی در کاهش غیبت دانشجویان از کلاس درس خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2325332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!