ارزیابی اثر Xylitol بر بیان ژن های cpsB، cpsD و psaA استرپتوکوکوس پنومونیه با استفاده از Real-time RT PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  کپسول پلی‌ساکاریدی یکی از فاکتور مهم بیماری‌زایی پنوموکک‌ها است. تولید این کپسول توسط ژن‌های cpsB و cpsD تنظیم می‌گردد. بنابراین، هر عاملی که القاکننده بیان و یا مهار این ژن‌ها باشد، احتمالا بقای درون‌سلولی، افزایش بیماری‌زایی و یا کاهش بیماری‌زایی باکتری را افزایش دهد. هدف این مطالعه بررسی اثر گزایلیتول بر بیان ژن‌های cpsB، cpsD، psaA و aroE با روش Real Time RT-PCR بود.

مواد و روش کار :

  این تحقیق در سال 2019 میلادی در مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه بقیه الله انجام شده است. 20 ایزوله بالینی و یک سویه رفرانس (ATCC 6305) استرپتوکوکوس پنومونیه استفاده شد. به منظور بررسی اثر گزایلیتول و فروکتوز، محیط کشتBHI  براث با غلظت های مختلف این قندها تهیه گردید. سپس سوسپانسیونی از باکتری به محیط‌های حاول 5 درصد گزایلیتول و 5 درصد گزایلیتول به همراه 5 درصد فرکتوز و نیز محیط کنترل به مدت سه ساعت قرار داده شد. بعد از زمان انکوباسیون RNA استخراج و cDNA ساخته شد. سپس سطح بیان ژن‌های cpsB، cpsD و psaA  انداره‌گیری شد.

یافته ها

  میزان بیان ژن cpsB در محیط حاوی 5 درصد گزایلیتول در مقایسه با میزان بیان این ژن در محیط حاوی 5 درصد گزایلیتول به همراه 5 درصد فروکتوز به ترتیب عبارت بود از 0/022 و 0/027. در حالی که متوسط میزان بیان ژن‌های psaA و cpsD  در محیط حاوی 5 درصد گزایلیتول در مقایسه با محیط حاوی 5 درصد گزایلیتول به‌ همراه 5 درصد فروکتوز و نیز کنترل به ترتیب عبارت از 1/659 و 0/056 در مقایسه با 0/633 و 3/294 بود.

نتیجه‌گیری :

  یافته این تحقیق حکایت از آن داشت که 5 درصد گزایلیتول قادر به مهار بیان ژن cpsB در حد مطلوب است. بنابراین، استفاده از این قند به‌عنوان کاهنده بیان ژن cpsB به‌منظور کنترل عفونت‌های سطحی پنوموککی احتمالا مفید باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
392 تا 399
لینک کوتاه:
magiran.com/p2325648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!