انتشارات جهانی آنفولانزا در آیینه تحلیل هم واژگانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  آنفولانزا یک بیماری همه گیر جهانی است که همیشه صدمات جبران ناپذیری به سلامت افراد و کشورها وارد می کند. از همین رو، میزان تحقیقات در این زمینه در حال افزایش است. هدف اصلی این مطالعه کشف الگوهای پنهان و رویدادهای نوظهور انتشار جهانی آنفولانزا است.

مواد و روش کار :

  این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش تحلیل هم ‏واژگانی و با رویکرد تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کلیدواژه‏ های مدارک نمایه ‏شده با موضوع آنفولانزا در مجموعه هسته وب‏گاه علم (WOSCC) در دو دهه گذشته را شامل می‏ شود. در این مقاله 26767 کلیدواژه مورد مطالعه قرار گرفته است. به منظور طراحی راهبرد جستجو برای بازیابی مدارک مرتبط با موضوع پژوهش از فهرست سرعنوان ‏های موضوعی پزشکی (MeSH) استفاده گردید.

یافته ها

  " Avian Influenza" و " Influenza Vaccine" به ترتیب با فراوانی 1302 و 1264 بیشترین فراوانی را در میان تمامی کلیدواژه ‏های بررسی شده قلمرو موضوعی آنفولانزا به خود اختصاص داده ‏اند. یافته ‏های مرتبط با تحلیل خوشه ‏ها که با روش خوشه‏ بندی سلسله مراتبی انجام شده بود، نشان داد که 21 خوشه در قلمرو موضوعی آنفولانزا وجود دارد. در این میان خوشه هفدهم با بیشترین تعداد کلیدواژه، بزرگترین خوشه به شمار می‏ آید. بررسی خوشه‏ های نمودار راهبردی حاکی از آن است که بیشترین تعداد خوشه ‏های موضوعی در ناحیه سوم نمودار راهبردی هستند و موضوع‏ های نوظهور و رو به ‏زوال محسوب می‏ شوند.

نتیجه گیری : 

 در این مقاله ساختارهای مفهومی، الگوهای پنهان و رویدادهای نوظهور پژوهش‏ های جهانی آنفولانزا کشف و ارایه گردید. نتایج این پژوهش می‏ تواند به دولت ‏ها، انجمن‏ ها و مراکز پژوهشی پزشکی در راستای درک پیشرفت‏ های پژوهشی، بهینه ‏سازی، مدیریت، سیاست‏ گذاری، پایش موثر، تخصیص بودجه و امکانات در قلمرو موضوعی سلامت و بیماری‏ های واگیردار به خصوص آنفولانزا یاری رساند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
400 تا 413
لینک کوتاه:
magiran.com/p2325649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!