زیست چینه نگاری، زیست رخساره ها و شاخص تغییر رنگ کنودونت ها در نهشته های دونین میانی بالایی برش کوه بند عبدالحسین (جنوب شرق انارک)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برش چینه شناسی کوه بند عبدالحسین در 35 کیلومتری جنوب شرقی انارک و در 180 کیلومتری شمال شرق اصفهان جای دارد. ضخامت سازند بهرام در این برش 366 متر و شامل 14 واحد سنگ چینه ای می باشد. به منظور تعیین سن دقیق نهشته های مورد بحث تعداد 78 نمونه به طور سیستماتیک برداشت گردید که پس از انجام مراحل آزمایشگاهی و آماده سازی، تعداد 917 1 عنصر کنودونتی از آنها به دست آمده است. بررسی کنودونت های به دست آمده به شناسایی 41 گونه و زیرگونه متعلق به 6 جنس منجر گردید. با توجه به کنودونت های به دست آمده از این توالی 6 زیست زون کنودونتی شامل expansus zone، subterminus zone، upper falsiovalis to transitan zones، transitan to Lower rhenana zones، Upper rhenana to linguiformis zones و triangularis to termini zones تعیین شد. با توجه به زیست زونهای تعیین شده سن نهشته های مورد بررسی از ژیوتین پسین تا فامنین پیشین تعیین گردید. مطالعه فراوانی کنودونت ها و بررسی ریزرخساره های کنودونتی نیز حاکی از رخساره Polygnathis-Icriodid در بخش های پایینی برش و رخساره Icriodid-Plygnathid در بخش های با سن فرازنین میانی پسین می باشد که این تغییر رخساره کنودونتی حاکی از پیش روی آب دریا می باشد. در مرز فرازنین فامنین افزایش تعداد پالماتولپییدها حاکی از افزایش سطح ناگهانی آب و موید حادثه زیستی کلواسر می باشد. بررسی تغییرات رنگ کنودونت ها نیز حاکی از این موضوع می باشد به طوری که در انتهای ژیوتین شاخص تغییر رنگ کنودونت ها CAI=2-5/1، در اوایل فرازنین این شاخص معادل CAI=5.4-4 و به سمت انتهای فرازنین و فامنین مجددا شاخص به  CAI=2تغییر می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
174 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p2325852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!