زیست چینه نگاری، ریز رخساره ها و محیط رسوب گذاری سازند آسماری در یکی از چاه های میدان نفتی مارون و مقایسه آن با سایر نواحی زاگرس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه با هدف زیست چینه نگاری سازند آسماری و مقایسه آن با برش های ماله کوه، چاه میدان نفتی قلعه نار، برش مشکان و برش فیروزآباد و نیز شناسایی ریز رخساره ها و محیط های رسوبی آن در یکی از چاه های میدان نفتی مارون در پهنه فروافتادگی دزفول انجام شده است. ضخامت سازند آسماری در چاه مورد مطالعه 370/5 متر بوده وعمدتا از سنگ آهک، دولومیت، سنگ آهک دولومیتی، ماسه سنگ و شیل آهکی تشکیل شده است. مرز زیرین سازند آسماری در این چاه با سازند پابده و مرز بالایی آن با سازند گچساران به صورت پیوسته می باشد. پس از مطالعه 150 مقطع نازک میکروسکپی تعداد 43 جنس و 61 گونه شناسایی و بر اساس پخش و پراکندگی آنها شش زیست زون تجمعی (پنج زیست زون و یک زون مبهم) مورد شناسایی قرار گرفت. زیست زون های شناسایی شده در چاه مورد مطالعه شامل Globigerina spp. - Turborotalia cerroazulensis- Hantkenina Assemblage Zone ، Lepidocyclina - Operculina- Ditrupa Assemblage Zone، Archaias asmaricus - Archaias hensoni - Miogypsinoides compalanatus Assemblage Zone، Miogypsina- Elphidium sp.14 - Peneroplis farsensis Assemblage Zone، Indeterminate Zone و Borelis melo curdica- Borelis melo melo Assemblage Zone? هستند. بر مبنای مجموعه فسیلی و زیست زون های شناسایی شده سن سازند آسماری در چاه مورد مطالعه روپلین، شاتین بوردیگالین؟ تعیین شده است. مطالعات انجام شده به شناسایی تعداد 12 ریزرخساره متعلق به محیط های رمپ خارجی، رمپ میانی (بخش دیستال و پروکسیمال)، شول و رمپ داخلی (ریف کومه ای، لاگون نیمه محصور، لاگون محصور و پهنه جزر و مدی) منجر شده است. تبدیل تدریجی رخساره ها به هم، نبود ساخت های ریزشی و لغزشی و نبود دانه های پوشش دار شواهدی از رسوب گذاری در یک رمپ کربناته از نوع هموکلینال می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
226 تا 253
لینک کوتاه:
magiran.com/p2325855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!