بررسی سیر تغییرات شناختی و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به صرع لوب فرونتال مقاوم به درمان قبل و بعد از جراحی برای درمان صرع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 این پژوهش به مقایسه ی کارکردهای شناختی (حافظه، عملکرد اجرایی، زبان و هوش) و کیفیت زندگی بیماران با صرع لوب فرونتال مقاوم به درمان قبل و بعد از جراحی لوب فرونتال پرداخت.

روش ها:

پژوهش حاضر، از نوع مطالعات طولی بود که در آن، بیماران 3-1 سال پس از عمل جراحی مورد پی گیری قرار گرفتند. جامعه ی آماری، شامل همه ی بیماران با صرع لوب فرونتال مقاوم به درمان بود که در مرکز آیت اله کاشانی اصفهان جراحی شده بودند. 24 بیمار با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان، قبل و بعد از جراحی، مقیاس حافظه ی Wechsler- نسخه ی سوم، آزمون های برج لندن و زبان پریشی نام گذاری فارسی، آزمون تشخیصی زبان پریشی فارسی، آزمون هوشی Wechsler بزرگسالان- تجدید نظر شده و پرسش نامه ی کیفیت زندگی را تکمیل کردند. داده ها با روش Dpendent t در نرم افزار SPSS واکاوی شد.

یافته ها:

میزان حملات تشنجی پس از عمل جراحی (89/0 ± 02/1) در مقایسه با قبل از عمل (08/3 ± 29/4) کاهش یافت (001/0 = P). بیماران پس از عمل جراحی در مقایسه با قبل از جراحی به طور معنی داری در حافظه ی کاری (010/0 = P)، عملکرد زمانی در کارکردهای زبانی (050/0 > P) و اجرایی (010/0 = P)، کارکرد هوشی به ویژه هوش عملیاتی (001/0 = P) و کیفیت زندگی (050/0 = P) بهبود یافتند. همچنین، بین عملکرد بیماران در قبل و بعد از جراحی در کارکردهای اجرایی، حافظه ی عمومی و هوش کلامی، تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری:

جراحی صرع لوب فرونتال بر برخی از کارکردها تاثیر مثبت داشته و بر روی سایر کارکردها، دست کم تاثیر منفی نداشته است. بنابراین، جراحی صرع لوب فرونتال، می تواند گزینه ی مناسبی برای افراد با صرع لوب فرونتال مقاوم به درمان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
518 تا 525
لینک کوتاه:
magiran.com/p2327634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!