همبستگی ایزوتوپی کربن-اکسیژن در کانسار سرب±نقره چنگرزه (جنوب نطنز) با تکیه بر نقش فرایندهای تبادل سیال/سنگ و گاززدایی CO2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بررسی تغییرات ایزوتوپی کربن-اکسیژن در کانی‌های کربناته باطله و سنگ میزبان کانه‌زایی، سهم مهمی در شناخت ذخایر سرب و روی با میزبان کربنات و سازوکار شکل‌گیری کانسنگ سولفیدی در آنها دارد. واحد دولوستون زرد رنگ منتسب به سازند شتری با سن تریاس میانی سنگ میزبان اصلی کانه‌زایی سولفیدی بوده که بر روی افق شیلی منتسب به سازند سرخ کوه نهشته شده است. کانه‌‌های گالن، اسفالریت، پیریت و سولفوسالت نقره مهمترین کانه‌های سولفیدی منطقه هستند که همراه باطله اصلی کلسیت نسل اول (Cal-1) و دوم (Cal-2) تشکیل شدند. بر اساس نتایج تجزیه‌های ایزوتوپ کربن-اکسیژن، در ترکیب Cal-1 مقادیر δ13C از 2/3- تا 7/0- پرمیل و مقادیر δ18O از 9/12 تا 6/14 پرمیل و در ترکیب Cal-2 نیز مقادیر δ13C از 3/7- تا 4/4- پرمیل و مقادیر δ18O از 7/13 تا 4/16پرمیل، بدست آمد. ترکیب ایزوتوپی کربن-اکسیژن در واحد دولوستون میزبان در مقایسه با کلسیت‌‌ها از محتوای بیشتر δ13C (تغییرات بین 2/3- تا 9/2 پرمیل) و محدوده وسیع‌تر δ18O (تغییرات بین 6/22 تا 8/28 پرمیل)، برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p2327825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!