اثر 8 هفته تمرین هوازی به همراه مصرف مکمل زنجبیل بر FGF21، آیریزین و مقاومت به انسولین در زنان دیابتی نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت نوع دو، نوعی اختلال متابولیکی است که به دلیل مقاومت به انسولین به وجود می آید. هدف از این تحقیق، مطالعه ی اثر 8 هفته تمرین هوازی به همراه مصرف مکمل زنجبیل بر FGF21، آیریزین و مقاومت به انسولین در زنان دیابتی نوع دو بود.

روش ها: 

در یک مطالعه ی نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون، 24 زن مبتلا به دیابت نوع دو به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه کنترل (دارونما و تمرین) و تجربی (مکمل و تمرین) تقسیم شدند. گروه تجربی در تمرینات با شدت 65 تا 70 درصد ضربان قلب هدف و سه جلسه در هفته شرکت کردند. مکمل دهی زنجبیل نیز هم زمان با تمرین به صورت عصاره ی خشک 1 گرم زنجبیل (کپسول های 250 گرمی) و چهار وعده در روز انجام شد. گروه کنترل (دارونما) نیز از کپسول های مشابه حاوی آرد بو داده استفاده کردند. به منظور ارزیابی سطوح سرمی متغیرها، 24 ساعت قبل و پس از مداخله تمرین و مکمل و در شرایط حداقل 10 ساعت ناشتایی از کلیه ی آزمودنی ها خون گیری به عمل آمد. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه وتحلیل شد (05/0>P).

یافته ها: 

نتایج نشان داد هشت هفته مداخله ی تمرین هوازی و مکمل گیری زنجبیل منجر به افزایش معنادار در سطوح آیریزین (0001/0=P) و FGF21 (0001/0=P) و نیز کاهش معنادار در شاخص مقاومت به انسولین (0001/0=P) گردید.

نتیجه گیری:

 یافته ها نشان داد استفاده از مداخله ی تمرین و مصرف مکمل زنجبیل در برابر تمرین می تواند اثرات مثبتی بر عوامل تنظیم کننده انرژی در افراد دیابتی نوع دو داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2328660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!