چالش ها و محورهای راهبردی اولویت دار نخبگان سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

منابع انسانی نخبه و کارآمد نقش حیاتی در عرصه های مختلف ملی داشته  و از اصلی ترین عوامل رشد و توسعه کشورها به شمار می رود، کمبود این سرمایه اثربخش فرایند توسعه را در کشورهای در حال توسعه به تاخیر می اندازد. بنابراین شناسایی چالش های مرتبط با آنها و مدیریت مطلوب آنها بسیار مهم تلقی می شود. هدف مقاله حاضر شناسایی چالش ها و راهبردهای اولویت دار در حوزه نخبگان سلامت کشور است.

روش

مطالعه حاضر از نوع کیفی است. گروه علمی سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشکی با بررسی و تحلیل اسناد بالادستی و روش بحث گروهی با حضور مدیران مرتبط با نخبگان کشور، متخصصان علوم بالینی و سلامت در سه جلسه دو ساعته موضوعات و چالش های اولویت دار مرتبط با نخبگان سلامت از منظر اسناد بالادستی مربوطه، نظرات خبرگان و براساس شرایط موجود در کشور را مشخص کردند.

یافته ها: 

با بررسی و تحلیل اسناد بالادستی و نظرات شرکت کنندگان در بحث های گروهی، تعریف نخبه و نخبه پروری مورد اجماع واقع شد. همچنین مجموعه ای مشتمل بر 27 چالش مانند کاهش سهمیه آزاد برای ورود به رشته های پزشکی، کافی نبودن حمایت های لازم برای تحصیل در مقاطع بالاتر، نبود ضمانت اجرایی تکالیف محول شده به دستگاه ها در امور نخبگان تدوین شد. چالش ها و مشکلات مرتبط با مراحل سه گانه نخبه پروری شامل پرورش و شناسایی نخبگان (4چالش)، هدایت نخبگان (چالش5)، حمایت و به کارگیری نخبگان (3چالش) نیز مطرح و جمع بندی شد.

نتیجه گیری: 

با توجه به شرایط کنونی و وجود چالش ها و مشکلات مطرح شده با پدیده مهاجرت نخبگان مواجه هستیم، ارایه راهکارها باید با استفاده از توان و ظرفیت های تمامی دستگاه ها و سازمان های مرتبط تدوین شود. اجرای راهکارهای پیشنهادی نیازمند زیرساخت ها و فرایندهای مناسب، همکاری بین بخشی و مشارکت جامعه نخبگان در راستای تحقق چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و کسب جایگاه مرجعیت علمی می باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2328765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!