اثربخشی مداخله آنلاین مدیریت استرس بر وضعیت سلامت روان کارکنان مبتلا به Covid-19 شهرداری تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

شیوع بیماری کروناویروس 2019 در جهان نه تنها نگرانی های مربوط به سلامت عمومی، بلکه چندین مشکل روانی از جمله اضطراب، ترس، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه را ایجاد کرده است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مدیریت استرس آنلاین بر وضعیت سلامت روانی کارکنان مبتلا به COVID-19 شهرداری تهران انجام گردید.

مواد و روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی در سال 1399، جهت بررسی وضعیت سلامت روانی 370 نفر از پرسنل شهرداری تهران که مبتلا به COVID-19 بودند، از پرسشنامه غربالگری سریع و پرسشنامه سلامت عمومی 28 استفاده شد. در میان افرادی که نمره پرسشنامه سلامت عمومی آنها بالاتر از نقطه برش 6 بود، 60 نفر به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه (آزمون و کنترل) تقسیم شدند. نمونه های گروه آزمون بر اساس یک رویکرد شناختی-رفتاری شش جلسه آموزش مدیریت استرس آنلاین (هر جلسه حدود یک ساعت به طول انجامید) را دریافت کردند. شرکت کنندگان گروه کنترل در طول دوره مطالعه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها در نرم افزار SPSS 24 و با استفاده از روش MANCOVA تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد 38.4 درصد از افراد مشکوک به اختلال روانی بودند (35.7 درصد از مردان و 47.6 درصد از زنان). میانگین نمرات پرسشنامه سلامت عمومی-28 و خرده مقیاس های آن در زنان به طور معنی داری بیشتر از مردان بود (0.05> p). تجزیه و تحلیل چند متغیره کوواریانس بر روی میانگین نمره افراد در پرسشنامه سلامت عمومی -28 نشان داد که مدیریت استرس شناختی-رفتاری می تواند سلامت روانی نمونه های گروه آزمون را نسبت به گروه کنترل از نظر آماری بهبود بخشد.

نتیجه گیری

مدیریت استرس شناختی-رفتاری آنلاین می تواند در بحران COVID-19 مورد استفاده قرار گیرد و قادر به بهبود جنبه سلامت روانی سلامت کارکنان می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
209 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p2329543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!