دیابت حاملگی: عوامل اصلی خطر و نتایج مرتبط با بارداری: یک مطالعه کوهورت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت حاملگی به عنوان یک مشکل اساسی غدد درون ریز در حین بارداری، که برخی از عوامل خطر تایید شده را به همراه دارد و با پیامدهای نامطلوب طولانی مدت و کوتاه مدت مرتبط با حاملگی همراه است.

هدف

این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین تشخیص دیابت بارداری، عوامل خطر مرتبط با آن و پیامدهای مرتبط با بارداری (پیامدهای مادری، دوران حاملگی، پری ناتال و نوزادی) مطابق با معیارهای انجمن بین المللی دیابت و گروه های مطالعات بارداری (IADPSG) انجام گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه کوهورت آینده نگر بر روی 531 خانم باردار تک قلویی صورت گرفت (265 دیابت بارداری و 266 غیردیابت بارداری (2017-2015). آنها بطور متوالی از بیمارستان های ارجاع انتخاب شدند و پیامدهای مادری، دوران حاملگی، پری ناتال و نوزادی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

عوامل خطر عمده تاثیرگذار بر تشخیص دیابت بارداری (سن مادر > 35 سال، چاقی 30 BMI ≥ کیلوگرم بر متر مربع)، سابقه خانوادگی دیابت، سابقه قبلی دیابت بارداری و سابقه قبلی ماکروزومی (گرم 4000 ≥ وزن نوزادان) می باشند. در مقایسه پیامدهای مرتبط با بارداری بین گروه ها، ارتباط معنی داری برای زایمان سزارین اورژانس، پره اکلامپسی، پلی هیدرامنیوس، پارگی زودرس کیسه آب، زایمان زودرس و هایپربیلیروبینمی نوزادان در گروه دیابت بارداری مشاهده شد. در تحلیل رگرسیون لجستیک چند متغیره، تاریخچه قبلی از زایمان بچه مرده به صورت معناداری با پیامدهای مادری و مادرزادی همراه بود. نسبت شانس (فاصله اطمینان 95%) پیامدهای مرتبط با بارداری در زنان با تشخیص دیابت بارداری به شرح روبرو می باشد؛ پیامدهای مادری: 43/2 (90/3-15/1)، پیامدهای دوران حاملگی: 05/20 (11/3-35/1)، پیامدهای پری ناتال 00/2 (10/3-29/1) و پیامدهای نوزادی 68/1 (62/2-08/1). پیامدهای مرتبط با بارداری به طور قابل توجهی با تشخیص دیابت بارداری ارتباط دارد، نه با عوامل خطر.

نتیجه گیری

پیامدهای نامطلوب بارداری به طور معنی داری با تشخیص دیابت بارداری ارتباط دارد، و پیامدهای ذکر شده به طور مستقیم توسط عوامل خطر تحت تاثیر قرار نمی گیرند. با توجه به پیامدهای نامطلوب کوتاه مدت و طولانی مدت مرتبط با مادران و فرزندان، لازم است غربالگری زودرس و مدیریت دیابت بارداری به خصوص در آسیایی ها و در کشورهای کم/متوسط درآمد انجام شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
827 تا 836
لینک کوتاه:
magiran.com/p2330203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!