مراقبت فراموش‫ شده و عوامل مرتبط با آن در پرستاران مراکز آموزشی- درمانی اردبیل و خلخال در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مراقبت‫ های پرستاری فراموش شده شامل تمام جنبه های جزیی و کلی مراقبت های مورد نیاز بیمار است که مورد فراموش قرار گرفته یا به تاخیر افتاده است. این مطالعه با هدف تعیین مراقبت فراموش شده و عوامل مرتبط با آن در پرستاران مراکز آموزشی- درمانی اردبیل و خلخال در سال 1399 انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که روی 414 نفر از پرستاران مراکز آموزشی- درمانی اردبیل و خلخال که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های مراقبت پرستاری فراموش شده کالیش و عوامل مرتبط با آن بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری تی تست، کای اسکویر، همبستگی پیرسون و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

میانگین نمره کل مراقبت های پرستاری فراموش شده 9/68±40/47 بود و بیشترین میانگین نمره مراقبت فراموش شده به «چرخاندن بیمار هر 2 ساعت یک بار» اختصاص داشت. مهمترین عامل در مراقبت فراموش شده، «در دسترس نبودن داروها در مواقع لزوم» بود. بین دیدگاه پرستاران شهرهای اردبیل و خلخال در زمینه مراقبت پرستاری فراموش شده و عوامل مرتبط با آن، تفاوت آماری معنی ‫داری وجود نداشت.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد که وضعیت مراقبت‫ های پرستاری فراموش شده در حد متوسط می‫ باشد که می توان با برنامه ریزی و مدیریت اصولی، وضعیت را بهبود بخشید. همچنین در دسترس نبودن تمام داروهای مورد نیاز بیماران، عامل اصلی مرتبط در مراقبت پرستاری فراموش شده می‫ باشد که با مدیریت منابع مالی می‫توان دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران را فراهم ساخت. به نظر می‫ رسد تامین داروهای مورد نیاز بیماران، نقش اساسی در کاهش مراقبت‫ های فراموش شده خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2333251 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!