تعیین مطلوبیت رویشگاه سفید پلت (.Populus caspica Bornm) و مهمترین متغیر های اقلیمی تاثیر گذار بر پراکنش آن در جنگل های هیرکانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تغییر اقلیم می تواند تهدیدی جدی برای گونه های مختلف بومی در جنگل های هیرکانی باشد. بااین حال، تاکنون پژوهشی در ارتباط با تعیین پیامدهای تغییر اقلیم بر روند الگوهای پراکنش (Populus caspica Bornm.) انجام نشده است. در پژوهش پیش رو به منظور شناسایی ارتباط بین پراکنش سفیدپلت با متغیرهای اقلیمی و تعیین رویشگاه های مطلوب تحت شرایط اقلیم کنونی و آینده (سناریوی RCP 8.5 تا سال 2070) از تیوری آشیان بوم شناختی، نرم افزار MAXENT و نیز داده های حضور این گونه در سطح جنگل های هیرکانی استفاده شد. بر اساس ارزیابی سطح زیر منحنی ROC، ارزش زیاد شاخص AUC (993/0) نشان دهنده کارآمدی مدل مورد استفاده در تعیین رویشگاه بالقوه سفیدپلت بود. مهم ترین متغیر های موثر در تعیین رویشگاه این گونه شامل بارش در خشک ترین ماه سال، تغییرات دمای سالانه، میانگین دمای سالانه و هم دمایی بودند. همچنین، تحت شرایط اقلیم کنونی، مساحت مطلوبیت رویشگاه های این گونه در جنگل های هیرکانی 3/88317 کیلو متر مربع است و در 75/38 درصد از منطقه، پتانسیل خوبی برای حضور سفید پلت وجود دارد، درحالی که نتایج سناریو آینده (RCP 8.5) نشان دهنده کاهش 4/48 درصدی مساحت مطلوبیت رویشگاه این گونه نسبت به شرایط فعلی است. از نتایج این پژوهش می توان در راستای تصمیمات مدیریتی، برنامه ریزی های حفاظتی و اصلاحی با درنظر گرفتن اثر تغییر اقلیم بر مطلوبیت رویشگاه ها و پاسخ گونه به تغییر اقلیم استفاده کرد و راهبردهای حفاظتی سفیدپلت (در درون یا بیرون از رویشگاه) را تدوین کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
176 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p2333848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!