بررسی خواص آنتی باکتریالی نانوذرات اکسید آهن مغناطیسی سنتزشده به کمک عصاره گیاه شکر تیغال و پوشش دهی شده با داروی کلرامفنیکل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استفاده از گیاهان یکی از روش های موثر برای سنتز نانوذرات بر پایه شیمی سبز است. خواص مغناطیسی نانوذرات این امکان را فراهم می کند که داروهای متصل به آن ها، توسط میدان مغناطیسی در بدن هدایت شوند. هدف از این پژوهش، استفاده از نانوذرات اکسید آهن مغناطیسی سنتزشده از طریق شیمی سبز، به عنوان حامل سیستم تحویل داروی کلرامفنیکل است.

مواد و روش ها

عصاره گیری از گیاه Echinops Persicus در دمای 60 درجه سانتی گراد، توسط حلال آب انجام شد. نانوذرات اکسید آهن به کمک عصاره گیاه، به عنوان عامل کاهنده سنتز گردیدند. نانوذرات اکسید آهن سنتزشده با طیف سنجی مریی- ماوراءبنفش (UV-Vis)، پراش اشعه ایکس (XRD)، دستگاه اندازه ذرات (PSA) و طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (FT-IR) شناسایی شدند. فعالیت ضدباکتریایی نانوذرات پوشش دهی شده بررسی گردید.

یافته های پژوهش

نتایج XRD نشان داد که نانوذرات اکسید آهن سنتزشده مکعبی شکل هستند. اندازه نانوذرات سنتزشده در محدوده 13 تا 56 نانومتر مشخص گردید. بارگذاری داروی کلرامفنیکل بر روی نانوذرات اکسید آهن به کمک نتایج TEM نشان داده شد. FT-IR عملکرد کاربردی نانوذرات Fe3O4 را با کلرامفنیکل تایید می کند. نانوذرات اکسید آهن پوشش دهی شده با کلرامفنیکل، خواص ضدباکتری مناسبی در برابر باکتری های گرم مثبت و گرم منفی نشان دادند. بیشترین فعالیت ضدمیکروبی، قطر هاله عدم رشد میکروارگانیسم های استافیلوکوکوس اوریوس (35/0±25/11) و اشرشیاکلی (17/0±5/9) در غلظت 100 میکروگرم بر میلی لیتر تعیین شد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج این مطالعه، پوشش نانوذرات اکسید آهن با آنتی بیوتیک کلرامفنیکل سبب افزایش خاصیت ضدمیکروبی نانوذرات می شود و مناسب بودن روش بارگذاری آنتی بیوتیک کلرامفنیکل را تایید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2334493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!