شناسایی و ارزیابی خطر بهداشتی به منظور ارایه راهکارهای کنترلی در یک فرایند تولید قیر از وکیوم باتوم پالایشگاه نفت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انتشار بخارها و گازها در فرایند تولید قیر در یک فضای محدود و بسته، می تواند سبب بروز خطرات بهداشتی گردد. این بخارها حاوی هیدروکربن های آروماتیک، دود و مقدار بسیار کمی سولفید هیدروژن می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان خطر بهداشتی در مواجهات شغلی کارگران یک صنعت تولید قیر از وکیوم باتوم پالایشگاه نفت بود.

روش ها

روش ارزیابی خطر بهداشتی مواد شیمیایی در این مطالعه، شامل ارزیابی نیمه کمی دپارتمان مالزی، سنگاپور بود که به طور سیستماتیک، خطرات مربوط به مواد شیمیایی شناسایی و سپس مواجهه یا احتمال مواجهه محاسبه و سطح خطر تعیین گردید و اقدامات کنترلی لازم برای کاهش خطرات مرتبط معرفی و اولویت بندی شد. مشاغل اپراتور برش گیوتین و دستگاه پرس، واحدهای جوشکاری و برشکاری، حوضچه رنگ، تخلیه وکیوم، آزمایشگاه، تعمیرکاران و واحدهای نگهبانی و اداری در تحقیق حاضر تحت ارزیابی خطر قرار گرفت.

یافته ها

65 درصد نفرات در واحد بشکه سازی و سایت تولید قیر مشغول به کار بودند و سابقه کار 79 درصد افراد کمتر از 10 سال بود. عوامل شیمیایی محیط کار شامل بنزین، تولوین، ارتوزایلن، پارازایلن، اتیل بنزن، هپتان، هگزان و تری کلرواتیلن، بخارات نفت سفید، فیوم های آهن، روی، مس، کروم و فیوم های آسفالت و بخارات قیر بود. بیشترین ضریب مخاطره به بنزن، فیوم کروم و بخارات قیر اختصاص داشت. همچنین، بیشترین سطوح خطر از نظر مکانی مربوط به قسمت حوضچه رنگ، واحدهای برش و پرس کاری، جوشکاری و آزمایشگاه بود و حدود نیمی از مواجهه با فیوم های فلزی، حلال های آلی و بخارات قیر دارای سطح خطر متوسط و بالا بودند.

نتیجه گیری

بالاترین سطح خطر بهداشتی برای ترکیبات بنزن و فیوم کروم و بخارات قیر به دست آمد که باید اقدامات کنترلی مناسبی برای آنها انجام گیرد،این اقدامات شامل  نصب مکنده های موضعی، استفاده از لوازم حفاظت فردی مناسب، کاهش زمان مواجهه افراد، مکانیزه کردن فرایندها، نمونه برداری از منطقه تنفسی کارگران و آزمایشات پاراکلینیکی و پایش بیولوژیکی آلاینده های شیمیایی می توان در کنترل میزان مواجهه با این ترکیبات اقدام کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p2334737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!