ارزیابی بار کاری ذهنی و فرسودگی شغلی کارکنان درمانی در دوران پاندمی کووید-19 در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پاندمی و بحران ناشی از کرونا با به چالش کشیدن تشکیلات و تمهیدات بهداشتی و درمانی، باعث تلفات انسانی ناگواری در سطح جهان و ایران گردید. هدف این مطالعه ارزیابی بار کار ذهنی و فرسودگی شغلی کارکنان درمانی در دوران پاندمی کووید-19 در ایران می باشد.

روش کار

 پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر بر روی 510 نفر از کارکنان درمانی و تشخیصی در سه شهر تهران، اصفهان و سنندج انجام شد. ارزیابی فشار روانی کار و فرسودگی شغلی به ترتیب با استفاده از نرم افزار  NASA-TLX و فرسودگی شغلی ماسلاچ انجام شده است. از آزمون های آماری t-test، ANOVA و رگرسیون خطی چندمتغیره برای تجزیه وتحلیل داده ها با کمک بسته نرم افزاری STATA14  استفاده شد.

یافته ها

میانگین بار کار ذهنی در کارکنان دارای ارتباط با بیماران مبتلا به کرونا،1/8 ± 7/83 و در افراد بدون ارتباط، 6/9 ±9/79 برآورد شد که از نظر آماری معنی دار بود. میانگین فرسودگی شغلی در آن ها، به ترتیب 2/16 ±6/79 و 9/16 ±7/79 بود. نتایج حاصل از رگرسیون خطی نشان داد که  متاهل بودن (57/6-=coefficient، 003/0=P-value)، اشتغال به صورت طرحی (71/12-=coefficient، 002/0=P-value) رابطه معکوس و کار در بیمارستان های اصفهان (21/12=coefficient، 001/0< P-value) رابطه مستقیمی با فرسودگی شغلی داشتند. جنسیت زن (61/3=coefficient، 001/0< P-value)، داشتن ارتباط با بیماران کرونایی (9/5=coefficient، 001/0< P-value) رابطه مستقیمی با میزان کار ذهنی داشتند.

نتیجه گیری

همه گیری کووید-19 توانسته است بر ابعاد مختلف فیزیکی و روانی کاری کارکنان درمانی به ویژه زنان و کارکنان متاهل تاثیر بگذارد. از این رو انجام مداخلات روان شناختی و اقدامات حمایتی در جهت حفظ سلامتی کارکنان در طی دوران همه گیری و بعد از آن ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2334827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!