مقایسه ی روش آموزشی مساله محور با روش استاد محور در تدریس درس (ایمنی در صنعت گروه مهندسی بهداشت حرفه ای)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 با توجه به اهمیت درس ایمنی در صنعت برای دانشجویان رشته‌ی مهندسی بهداشت حرفه‌ای و نیاز به آموختن عمیق و درک کامل از مفاهیم کلیدی این مبحث (همانند ایمنی، خطر و غیره) و ایجاد انگیزه و حساسیت برای یادگیری مباحث آن در این دانشجویان، مطالعه‌ی حاضر به بررسی روش آموزشی مبتنی بر حل مساله و مقایسه‌ی آن با روش تدریس سنتی به صورت سخنرانی استاد در این درس پرداخته است.    

شیوه‌ی مطالعه: 

در این پژوهش نیمه تجربی که برای تدریس درس ایمنی در صنعت انجام گرفت، تعداد 40 نفر از دانشجویان کارشناسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی زابل در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 98-1397 شرکت کردند. بدین منظور ابتدا دانشجویان در مورد روش آموزشی حل مساله توجیه شدند و سپس در گروه‌هایی قرار گرفتند تا بتوانند در مورد مساله‌ی مطرح شده که در مورد شناسایی عوامل زیان‌آور در کارگاه تراشکاری بود، به تحقیق و مطالعه‌ی گروهی بپردازند. ارزیابی‌ها به‌ وسیله‌ی پرسش‌نامه که پایایی و روایی آن تایید شده بود انجام گرفت و سوالات آن در سه حیطه‌ی انگیزه، علاقه، یادگیری و مشارکت در کار گروهی تقسیم‌بندی شد و توسط دانشجویان تکمیل گردید.      

یافته‌ ها:

 تعداد 95 درصد از دانشجویان مورد بررسی، ایمنی را به عنوان یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین دروس در رشته‌ی تحصیلی خود می‌دانستند. میانگین و انحراف معیار نمرات مربوط به هر یک از آیتم‌های انگیزه، یادگیری، مشارکت در کار گروهی به ترتیب: 3/11 ± 23/37، 66/2 ± 22/8 و 1/49 ± 11/23 بود. در حیطه‌ی انگیزه (67/5 درصد) و یادگیری (5/52 درصد) میزان رضایت دانشجویان در سطح بالا و در سطح مشارکت در کارگروهی در سطح پایین (37/5 درصد) بود. همچنین 45 درصد دانشجویان، مخالف روش تدریس سنتی (استاد محور) بودند.

نتیجه‌ گیری: 

تعداد 95 درصد از دانشجویان، اهمیت و ضرورت این درس را در رشته خود تایید کرده‌اند، بنابراین یادگیری متداوم و ایجاد انگیزه برای فراگیری آن در دانشجویان ضروری است. 45درصد دانشجویان با نظریه‌ی روش‌های متنوع تدریس موافق بوده‌اند. بنابراین نتایج نشان داده است که استفاده از روش مبتنی بر حل مساله در ایجاد و افزایش انگیزه و علاقه‌ی دانشجویان به درس ایمنی در صنعت و یادگیری و ماندگاری عمیق آن موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p2335606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!