تشخیص سریع چهار گونه از تاسماهیان جنس Acipenser حوضه دریای خزر و تاسماهی سیبری با استفاده از روش تکثیر ژنوم میتوکندریایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این تحقیق تشخیص گونه های تاسماهیان براساس تکثیر ژنوم میتوکندری (ناحیه کنترلی D-loop) و  بررسی اختلاف اندازه باند روی ژل آگارز مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد کل نمونه های مورد بررسی تاسماهیان دریای خزر و تاسماهی سیبری140 عدد بود. پس از استخراج DNA برای تکثیر ناحیه کنترلی D-loop از آغازگرهایی استفاده شد که آغازگر راست در تمامی گونه ها یکی و آغازگر های چپ متفاوت بودند و این آغازگرهای چپ طوری انتخاب شدند که اندازه قطعه های گونه های مختلف، متفاوت باشد. نتایج بیانگر این بود که برای همه گونه های تاسماهیان دریای خزر و تاسماهی سیبری،  به غیر از فیل ماهی، قطعه مورد نظر تکثیر شده، نشان دهنده گونه برای آن نمونه باشد. این روش به جهت آسان بودن و تشخیص سریع گونه ها، می تواند برای ردیابی تقلب در محصولات شیلاتی حاصل از تاسماهیان و خاویار آنها به کار گرفته شود. اما به جهت اینکه ژنوم میتوکندری تنها وراثت مادری دارد؛ برای ردیابی تکمیلی بایستی بررسی کل ژنوم تاسماهیان برای هر گونه انجام شود تا نقاط موردنظر برای ردیابی اختلاف گونه های تاسماهیان دریای خزر در سطح ژنوم هسته ای هم بدست آمده و بتوان از تلفیق اختلاف در سطح ژنوم میتوکندریایی و هسته ای گونه ها، ارزیابی تشخیصی و بارکدینگ نمونه های مورد نظر در محصولات شیلاتی، بهداشتی و آرایشی حاصل از تاسماهیان دریای خزر را مورد استفاده قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
351 تا 361
لینک کوتاه:
magiran.com/p2335956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!