تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر وب در استفاده بهینه از گوشی های تلفن همراه هوشمند در بین دانشجویان مبتلا به نوموفوبیا براساس نظریه خودکارآمدی: نقش کتابدار پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عارضه نوموفوبیا به عنوان ایجاد ترس به واسطه از دست دادن تلفن همراه تعریف شده است و به عنوان یکی از انواع شناخته شده فوبیا شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر وب کتابدار پزشکی در استفاده بهینه از گوشی های تلفن همراه هوشمند در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مبتلا به نوموفوبیا براساس نظریه خودکارآمدی در سال 1399 انجام شد.

مواد و روش ها

روش پژوهش نیمه تجربی همراه با گروه کنترل و طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تشکیل دادند. از بین آنها تعداد 98 نفر از دانشجویانی که از نظر شاخص اختلال نوموفوبیا نمرات بالاتر از خط برش را کسب کردند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و با تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون گمارده شدند. گروه آزمون آموزش های مبتنی بر وب و کتابچه الکترونیک را دریافت کردند. اطلاعات افراد مورد مطالعه توسط پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه خودکارآمدی درک شده و نوموفوبیا در دو مرحله گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS انجام شد.

یافته ها

نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که میانگین نمره نوموفوبیا در گروه آزمون بعد از مداخله آموزشی 16/20±54/10 نسبت به قبل از مداخله 22/11±78/30 کاهش معناداری داشته است (0/001>P). همچنین تغییرات میانگین همه مولفه های نوموفوبیا که شامل عدم دسترسی به اطلاعات ، از دست دادن راحتی و آسایش، عدم توانایی برقراری ارتباط و از دست دادن ارتباط می شود، بین دو گروه کنترل و آزمون تفاوت آماری معناداری داشته است (0/001>P). علاوه بر این، میانگین نمره خودکارآمدی در گروه آزمون بعد از مداخله آموزشی4/20±36/30 نسبت به قبل از مداخله 4/79±30/80 افزایش معناداری داشته است (0/001>P).

نتیجه گیری

آموزش های سلامت محور غیرحضوری، به ویژه طراحی آموزش های مبتنی بر وب، در دوران شیوع بحران های فراگیر می تواند راهکار مناسبی برای ارایه آموزش های ضروری به مخاطبان باشد. پژوهش حاضر نشان داد ارایه آموزش های سلامت محور مبتنی بر وب با مدنظر قرار دادن نیازهای مخاطبان قادر است اثرات مثبتی بر کاهش نوموفوبیا و افزایش خودکارآمدی دانشجویان داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
246 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p2335980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!