چارچوب تبیینی وجوه تحلیلی انواع اثربخشی برنامه های درسی آموزش عالی بر اساس رویکرد راهبردی: مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اثربخشی نظام آموزش عالی زمانی محقق می شود که اهداف و رسالت های آموزش عالی و زیرسیستم های آن در سطح مورد انتظار تحقق یابد. در واقع اثربخشی، بررسی میزان موثر بودن اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است. هدف پژوهش حاضر تدوین چارچوب تحلیلی، تبیینی ارزشیابی اثربخشی برنامه های درسی آموزش عالی بر اساس رویکرد راهبردی بود.

روش

روش مورد استفاده مطالعه موردی کیفی و مشارکت کنندگان بالقوه، اعضای هیات علمی در رشته برنامه ریزی درسی در دانشگاه های دولتی ایران بودند که با استفاده از رویکرد هدف مند و با روش انتخاب صاحب نظران کلیدی با 17 نفر به عنوان نمونه مصاحبه و تحلیل داده ها با استفاد از فن تحلیل مضمون و تشکیل شبکه مضامین صورت گرفت. همچنین با استفاده از معیارهای اعتبارسنجی قابل قبول بودن و قابل اعتماد بودن اعتبار شبکه مضامین مورد تایید قرار گرفت.

یافته ها:

 بر اساس تجارب و بینش حاصل از اجرای این پژوهش، در جهت تبیین هر چه بیشتر سه نوع اثربخشی بر اساس رویکرد راهبردی با چهار مولفه کلیدی محیط گرایی، آینده محوری، کل نگری و پویایی چارچوب تبیینی مشتمل بر برخی وجوه تحلیلی تفکیکی در عین حال مکمل شامل ابعاد قابلیت، فعلیت و عاملیت، ضرورت شمولیت و تعامل توام انواع اثربخشی در برنامه های درسی آموزش عالی مشخص گردید.

نتیجه گیری

هر یک از انوع اثربخشی شرایط، ویژگی و مختصات خاص خود را دارند، و هر یک به تناسب ویژگی هایی که دارد، منجر به تحقق خروجی و نتایج نهایی متفاوتی می شود. بنابراین دوراندیش به همراه اقدام موثر بر اساس بازخوردهای دریافت شده از کلیه متخصصان و صاحبان تعلیم و تربیت تحقق مطلوبیت های ذکر شده را محقق می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!