اثر سطوح متفاوت لیکوپن بر شاخص های بیوشیمیایی همولنف، محتوای کاروتنوئید کل و فلور میکروبی روده میگوی رودخانه ای شرق Macrobrachium nipponense

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه حاضر به منظور ارزیابی تاثیرات سطوح مختلف رنگدانه لیکوپن بر روی شاخص های بیوشیمیایی همولنف، محتوای کاروتنویید کل و فلور میکروبی روده میگوی رودخانه ای شرق انجام پذیرفت. در این آزمایش 225 قطعه میگو با وزن متوسط 0/07±1/40 گرم به وسیله پنج تیمار غذایی شامل مقادیر مختلف لیکوپن صفر (شاهد)، 50، 100، 150 و 200 میلی گرم لیکوپن در کیلوگرم جیره به مدت هشت هفته، مورد تغذیه قرار گرفتند. یافته های حاصل از اندازه گیری شاخص های بیوشیمیایی همولنف در پایان دوره پرورش نشان داد که جیره های آزمایشی حاوی رنگدانه لیکوپن در اکثر این شاخص ها اختلاف معنی دار آماری را با تیمار شاهد از خود نشان دادند (0/05>p). درحالی که شاخص های کلسیم، فسفر و کلسترول تحت تاثیر سطوح مختلف لیکوپن قرار نگرفتند (0/05<p). شاخص های اوره، گلوکز، اوریک اسید، کراتینین و تری گلیسیرید در تیمارهای تغذیه شده با لیکوپن به طور معنی داری کم تر از تیمار شاهد مشاهده شد، با این وجود بیش ترین میزان سطوح HDL و LDL در تیمارهای حاوی لیکوپن به دست آمد (0/05>p). اندازه گیری محتوای کاروتنویید کل تیمارهای آزمایشی نشان دهنده تفاوت معنی دار آن ها بود و هم چنین بررسی فلور میکروبی روده در انتهای دوره آزمایش، بیانگر وجود اختلاف معنی دار آماری شمارش کل باکتری ها در بین تیمارهای آزمایشی بود (0/05>p). در نهایت، نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که افزایش سطوح لیکوپن جیره غذایی موجب بهبود شاخص های بیوشیمیایی همولنف و محتوای کاروتنویید کل میگوی رودخانه ای شرق گردید و افزودن میزان 200 میلی گرم در کیلوگرم از این رنگدانه به جیره غذایی با هدف بهبود شاخص های اشاره شده این میگو پیشنهاد گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
357 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!