آموزش بهداشت خواب بر کیفیت زندگی پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خواب باکیفیت یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت زندگی می باشد و پرستاران با توجه به شرایط خاص شغلی، در معرض خطر بالای ایجاد اختلالات خواب قرار دارند که این مهم بر کیفیت زندگی و مراقبت از بیماران تاثیر منفی دارد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بهداشت خواب بر کیفیت زندگی پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر مشهد انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه شبه تجربی دو گروهی حاضر در ارتباط با 60 پرستار شاغل در دو بیمارستان آموزشی شهر مشهد انجام شد. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند و پس از تکمیل پرسشنامه های دموگرافیک، کیفیت خواب پترزبورگ و فرم کوتاه سنجش کیفیت زندگی توسط تمام شرکت کنندگان، چهار جلسه آموزشی 60 دقیقه ای برای گروه های هفت و هشت نفری مداخله برگزار شد و در پایان و یک ماه پس از آن، تمام شرکت کنندگان مجددا ابزار مورد استفاده را تکمیل نمودند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری  SPSS 25بین دو گروه مقایسه گردیدند.

یافته ها

قبل از مداخله، میانگین نمره کیفیت خواب پرستاران در دو گروه تفاوت آماری معنا داری نداشت(P>0.05). بلافاصله و یک ماه پس از آموزش، میانگین نمره کیفیت خواب در دو گروه از نظر آماری معنادار بود (P<0.05).

نتیجه گیری

آموزش بهداشت خواب، روش موثری برای کاهش اختلال خواب در پرستاران شب کار و شیفت در گردش است؛ از این رو توصیه می شود به عنوان یک راه کار در جهت کاهش مشکلات مربوط به بی خوابی در پرستاران مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!