بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری با عوامل دموگرافیک پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر مشهد در سال 1393

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کیفیت زندگی کاری به معنای تصور ذهنی و رضایت یک کارمند از مطلوبیت فیزیکی و روانی محیط کار و میزان برآورده شدن نیازهای وی از طریق منابع، فعالیت ها و نتایجی که از درگیری و مشارکت در محیط کار به دست می آورد، باشد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط کیفیت زندگی کاری با عوامل دموگرافیک پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر مشهد انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر در سال 1393 در بیمارستان های آموزشی شهر مشهد (امام رضا و قایم) انجام شد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری براساس مدل Walton بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 صورت گرفت و مقادیر کمتر از 0.05 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

در این پژوهش 76 درصد از واحدهای مورد بررسی زن و 24 درصد مرد بودند. میانگین سنی پرستاران 5/4±35/2 سال بود. اغلب پرستاران کیفیت زندگی کاری خود را در حد متوسط (2/2±50/5) ارزیابی نمودند. کیفیت زندگی کاری، رابطه معناداری با متغیر جنس نداشت (P>0.05)؛ اما با متغیرهای سن و سابقه کار، ارتباط معنادار (P<0.05) و معکوسی (0.11-=r سن) و (0.08-=r سابقه کار) داشت.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر می توان گفت که کیفیت زندگی کاری پرستاران با متغیرهای سن و سابقه کاری در ارتباط است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه منابع انسانی مهم ترین عنصر هر سازمان محسوب می شوند، ضروری است کیفیت زندگی کاری کارکنان ارزیابی گردد تا بتوان با تعیین عوامل مرتبط و ارتقای آن ها، از توانمندی های بالقوه کارکنان در ارایه خدمات مناسب تر به بیماران و سایر افراد جامعه استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337838 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!