بررسی تاثیر آروماتراپی بر علائم سندرم پیش از قاعدگی: یک مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم پیش از قاعدگی، به مجموعه ای از علایم جسمی و روانی ناشی از قاعدگی در زنان گفته می شود که یکی از شایع ترین اختلالات سنین باروری است. در زمینه تاثیر آروماتراپی بر علایم سندرم پیش از قاعدگی، چندین مقاله اولیه انجام شده است، اما مطالعه جامعی که نتایج این پژوهش ها را به صورت یکدست و روشن نشان دهد، یافت نشد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آروماتراپی بر علایم سندرم پیش از قاعدگی با استفاده از مرور سیستماتیک انجام شد.

روش کار

برای دستیابی به مطالعات مرتبط با هدف پژوهش، پایگاه های SID،Magiran ، Pubmed،Google scholar، Scopus و Science direct بدون محدودیت زمانی تا سال 2021 با استفاده از کلمات کلیدی سندرم پیش از قاعدگی، آروماتراپی و رایحه درمانی به زبان های فارسی و انگلیسی و تمامی ترکیبات احتمالی آن ها به کمک عملگرهای AND و OR مورد جستجو قرار گرفتند. ارزیابی کیفی مطالعات به وسیله چک لیست کانسورت انجام شد.

یافته ها

تعداد 7 عصاره و اسانس گیاهی در 10 مطالعه کارآزمایی بالینی که دارای معیار ورود به مطالعه بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. اکثر اسانس های گیاهی بررسی شده در مقالات، دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و فلاونوییدی با خاصیت ضدالتهاب، ضددرد و ضدافسردگی بوده و در تسکین علایم سندرم پیش از قاعدگی تاثیر مطلوبی داشتند. اکثریت این اسانس ها فاقد عوارض جانبی یا دارای حداقل عوارض بودند. به دلیل ناهمگونی متدولوژی مطالعات و نیز تفاوت ابزار سنجش اثرات، امکان انجام متاآنالیز وجود نداشت.

نتیجه گیری

با توجه به تاثیر مثبت استفاده از عصاره و اسانس های گیاهی در کاهش علایم جسمی و روانی سندرم پیش از قاعدگی، به نظر می رسد می توان آن را به عنوان یک درمان جایگزین برای زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی در نظر گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2340866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!