تبیین جامعه شناختی تاثیر خشونت اجتماعی (با نقش میانجی اختلال رابطه ای) بر سلامت اجتماعی زنان منطقه اورامانات کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سلامت یکی از ارکان پایه‌ای در نظام حقوق بشر محسوب می‌شود و تامین سلامت افراد(فیزیکی، روانی و اجتماعی)، مهمترین رکن پیشرفت جامعه است. این نوشتار با هدف بررسی اثر خشونت اجتماعی بر سلامت اجتماعی زنان، با نقش میانجی اختلال رابطه ای صورت گرفته است.

روش شناسی

این مطالعه از نوع مطالعات کاربردی و از جهت گردآوری اطلاعات نیز به روش پیمایشی و از انواع طرح‌های همبستگی و روش مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان 15-49 سال منطقه اورامانات در استان کرمانشاه است. حجم نمونه، 300 نفر براساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله ای انتخاب شده‌اند. ابزارگردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بوده‌است. برای روایی تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی استفاده شده‌است و پایایی تحقیق براساس تکنیک آلفای کرونباخ برای تمام متغیرها در حد مطلوب بوده‌است. یافته های پاسخگویان با بکارگیری نرم افزارspss و با استفاده از آماره هایی چون: ضریب پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. همچنین معادلات ساختاری برای مدل مورد نظر با استفاده از نرم افزار Smrt PLS انجام شده است.

یافته ها

یافته‌ها بیانگر رابطه معنی‌دار و معکوس بین خشونت اجتماعی و اختلال رابطه‌ای با سلامت اجتماعی در جامعه مورد مطالعه است. نتایج رگرسیونی حاکی از آن است که از میان متغیرهای اثرگذار (جامعه پذیری، قوم محوری، خشونت مذهبی، نقش جنسیتی، قدرت و استقلال زن در خانواده، تبعیض شغلی، خشونت کلامی و محرومیت در مشارکت سیاسی) بر سلامت اجتماعی، متغیر قدرت و استقلال زن در خانواده با مقدار بتای 0/22 به طور معکوس بیشترین تاثیر را بر سلامت اجتماعی زنان جامعه مورد تحقیق داشته است. در مجموع، متغیرهای مستقل این مطالعه توانسته‌اند 0/29 از تغییرات، متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین، معیار نیکویی برازش(GOF)، برابر با 0/341 است که نشانگر برازش مناسب مدل کلی تحقیق است.

نتیجه گیری

نتایج نشان می‌دهد که رفع خشونت اجتماعی دردرجه اول با جامعه‌پذیری و تغییر روابط قدرت درخانواده مرتبط است. لذا، نیازمند تغییر در نقش‌های جنسیتی هستیم تا به تبع آن شاهد کاهش میزان اختلال رابطه‌ای زنان باشیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p2341067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!