بررسی تطبیقی تجرد روح از دیدگاه قرآن و روان شناسی
چیستی حقیقت انسان از دیرباز مورد توجه اندیشمندان مذاهب و مکاتب گوناگون بوده است. اما اختلافنظرهایی در مسئله چیستی روح، بهویژه تجرد و مادیت وجود دارد که تلقی هریک از این دو، در این مسیله باهم متفاوت است. برخی از آنان وجود روح غیرمادی را پذیرفته و کاری به اثبات آن ندارند و عدهای وجود روح مادی را پذیرفته و گروه دیگر، که به آنها روانشناسان الحادی میگویند، بهطور کلی روح را منکر شدهاند، از این رو روانشناسی دیدگاه واحدی وجود ندارد. اما از منظر قرآن، انسان ترکیبی از جسم و روح است. روحی مجرد و موجود مستقلی که دارای حیات و از ملکوت است؛ حقیقتی واحد که دارای مراتبی است. ازآنجاکه در میان اندیشمندان، بحث تجرد یا مادیت روح محل نزاع است، بحث چیستی آن حایز اهمیت است. این نوشتار تلاش دارد تا به روش تحلیلی توصیفی، به تبیین دیدگاه مکاتب روانشناسی در مسئله روح پرداخته و آنها را با دیدگاه قرآنپژوهان مورد بررسی مقایسه قرار داده و این نتیجه حاصل شد که علم روانشناسی دیدگاه متناقضی به بعد روح دارد؛ برخی به طور کلی روح را نفی کردهاند؛بررخی معتقدند انسان دارای روح (نفس، روان وذهن) از یک سو و جسم (بدن) از سوی دیگر است.گروهی همانند قرآنپژوهان به روح، نفس و جسم اعتقاد و حتی به تجرد آن نیز ایمان دارند. بنابراین این دسته از روان شناسان با بسیاری از قرآن پژوهان دیدگاه یکسانی دارند و قایل به تجرد روح می باشند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.