عوامل موثر بر مهارت ارائه خبر بد به بیمار و همراهان (یک مقاله مروری)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انتقال خبر بد، از وظایف دشوار تیم مراقبتی است. این موقعیت به همان اندازه ایی که برای مددجویان طاقت فرسا و گران است برای تیم مراقبت از سلامت نیز استرس زا و ترس آور است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین [L1] عوامل موثر بر مهارت ارایه خبر بد به بیمار و همراهان انجام شد.

روش کار

 این مطالعه بصورت مرور روایتی انجام گرفت . در مطالعه حاضر، مطالعات فارسی در پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان،  مانند Elm Net، Noormag، SID, Magiran، با کلید واژه های خبر بد، افشای تشخیص، حقیقت گویی، بیمار، کادر درمان از سال 1385تا 1399جستجو شد. برای جستجوی مطالعات به زبان انگلیسی از کلید واژه های  Diagnosis Disclosure,Breaking Bad News , Truth-Telling, Patient, Medical Staff در پایگاه داده های  Research gate, Elsevier, Science DirectPubmed , Scopus در بین سال 2009-2020 استفاده شد. همچنین جستجو در پایگاه اطلاعات Google Scholar به فارسی و انگلیسی انجام شد. معیار های ورود شامل: مقالات کامل فارسی و انگلیسی بوده است. معیار های خروج شامل عدم دسترسی به مقاله کامل بوده است. مقالات مروری نیز از مطالعه خارج شدند. پس از جستجو در بانک های اطلاعاتی، 208 مقاله وارد مطالعه شد. محققین با اعمال معیارهای ورود و خروج و حذف موارد تکراری، تعداد 27 مقاله را مورد بررسی قرار دادند.

یافته ها

[L2] یافته ها نشان داد عوامل فردی و سازمانی، ارتباطی و حمایتی از عوامل موثر بر خبر بد هستند و آموزش در این زمینه ناکافی است، لذا با توجه به یافته های مطالعه می توان از شیوه ایفای نقش و ابزار مولتی مدیا استفاده نمود و همچنین دستورالعمل اسپایکز نقش مهمی در ارتقا مهارت ارتباطی دارد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به یافته های مطالعه توصیه می شود سیاستگذاران خدمات سلامتی و مدیران بیمارستان ها با ارایه دستورالعمل مناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور و نیز با برگزاری کلاس های مهارت ارایه خبر بد، با در نظر گرفتن عوامل موثر ذکر شده در ارتقا مهارت ارایه خبر بد تلاش نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!