بررسی غلظت ذرات معلق در هوای مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه و هوای اطراف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

مدیریت پسماند اگرچه خود از روش‌های کاهش اثرات زیست محیطی و بهداشتی فعالیت‌های انسانی است اما در بعضی موارد می‌تواند همراه با ایجاد معضلات محیط زیستی و گاهی بهداشتی باشد. آگاهی از کیفیت و کمیت آلاینده‌های منتشره از مدیریت پسماند، راهکارهای کاهشی و اصلاحی آن را موثرتر خواهد کرد. در این مطالعه غلظت ذرات معلق در مجتمع آرادکوه و محدوده اطراف آن بررسی شده است.

مواد و روش‌ها

ذرات معلق PM2.5 و PM10 در این مطالعه با دستگاه داست آنالیزر اندازه گیری شد و نمونه برداری از 4 نقطه داخل مجتمع آرادکوه و 4 نقطه خارج از آن انجام شد. زمان نمونه برداری تابستان 1399 و در 7 روز از دو هفته متوالی بود. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزارهای اکسل و SPSS25 انجام شد. ملاحظات اخلاقی در تمام مراحل اجرای مطالعه رعایت شد.

یافته‌ها

آزمون آماری بین مقادیر میانگین ذرات معلق PM2.5 در محل‌های نمونه‌برداری اختلاف معنی‌دار نشان داد (05/0>p). میانگین ذرات معلق در پردازش بیشتر از بقیه نقاط بود. هرچند میانگین PM10 در نقاط مختلف باهم اختلاف معنی‌دار نداشتند. مقادیر اندازه گیری شده در بیشتر مواقع از استاندارد هوای پاک ایران تخطی داشته است.

نتیجه‌گیری

نتایج نشاندهنده مقادیر بالای ذرات معلق در مجتمع آرادکوه و محدوده اطراف است. باتوجه به نتایج این مطالعه نمی‌توان منشاء یابی مناسبی برای ذرات قایل بود ولی به‌نظر می‌رسد عوامل دیگری همچون فعالیت‌های ترافیکی، گرد و غبار محلی و منابع ناشناخته دیگری بر میزان غلظت ذرات معلق تاثیر می‌گذارد. اقدام محیط زیستی داخل مجتمع و محدوده اطراف آن جهت کاهش آلودگی هوا به‌ویژه ذرات معلق ضروری به‌نظر می‌رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!