بررسی تطبیقی الهیات سلبی و ایجابی از منظر دیونیسیوس آریوپاغی و محیی الدین ابن عربی
دیونیسیوس آریوپاغی و عارفان مسلمان در مکتب ابن عربی در عین اینکه در برخی کلمات خود به الهیات سلبی نزدیک شدهاند و خدا را بیانناپذیر و حتی معرفتناپذیر دانستهاند، بسیار از معرفت خدا سخن گفته و بهنوعی بر الهیات ایجابی تاکید داشتهاند. از منظر ایشان، این هر دو منظر مطابق با نفسالامر است؛ به این معنا که حق در مقام ذات و با لحاظ عدم تجلی، شناختناپذیر و ازاینرو بیانناپذیر است و در موطن تجلیات، شناختپذیر و بیانپذیر میباشد. عارفان مسلمان با تفکیک چهار مرتبه تنزیه، تشبیه، جمع تشبیه و تنزیه، و مرتبه فوق تشبیه و تنزیه، توانستهاند تحلیلی غنیتر از این منظر عرفانی ارایه دهند. در این تحلیل، عارف با عبور از کثرات مادی و مثالی، به تعینات تنزیهی معرفت مییابد و با شهود مرتبه وحدت و مشاهده سریان حق در تمامی مخلوقات، به تشبیه راه میبرد. از این منظر، عارف آنگاه که به تعینات ناظر است، تنزیه مییابد و تشبیه؛ و آنگاه که به وجودی نظر میکند که در همه این تعینات تنزیهی و تشبیهی جاری است، جمع تشبیه و تنزیه مییابد؛ و البته حق فراتر از همه تجلیات و فراتر از وجود ساری در آنها را مقام تنزیه اطلاقی یا مقام فوق تنزیه و تشبیه میداند.
الهیات سلبی ، الهیات ایجابی ، تنزیه ، تشبیه ، عرفان مسیحی ، عرفان اسلامی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.