تبیین الگوی ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور - مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

توجه به مدیریت منابع انسانی باعث مزیت رقابتی و ارایه کیفی خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی می شود. مسئله ماندگاری منابع انسانی متخصص که برای جذب و پرورش آن ها هزینه های هنگفتی شده است از دغدغه های سازمان ها است. به منظور بررسی وضعیت ماندگاری اعضای هییت علمی، این پژوهش کیفی به تبیین الگوی ماندگاری اعضای هییت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور پرداخته است.

روش :

 در این مطالعه کیفی پنج دانشگاه علوم پزشکی که کمترین میزان ماندگاری اعضای هییت علمی را دارا می باشند به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به روش سه سویه سازی اطلاعات و با روش نمونه گیری هدفمند با 25 نفر ازاعضای هییت علمی مصاحبه نیمه ساختارمند عمیق انجام شد. کدگذاری با سه روش باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم افزار ATLAS.ti و با رعایت تمامی استاندارد ها برای رسیدن به الگوی ماندگاری انجام شد و سپس پایایی و روایی الگو مورد سنجش قرار گرفت.

یافته ها:

 با تحلیل محتوای مصاحبه ها 1197 کدباز استخراج شد. پس از پنج مرحله پالایش کد ها، 12 مقوله در سه بعد و با 60 مولفه حاصل شد. براساس اطلاعات به دست آمده الگوی ماندگاری طراحی شد. در سنجش روایی الگو بعد عوامل و انگیزه های فردی بالاترین عامل برای ماندگاری در کشور مشخص شد.

نتیجه گیری: 

توجه به عوامل ماندگاری باعث حفظ نیرو هایی متخصص می شود. لازم است با توجه به سه عامل درون سازمانی، برون سازمانی و عوامل فردی دانشگاه ها به طراحی برنامه استراتژیک برای افزایش کیفی ماندگاری بپردازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
184 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2346517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!