بررسی سطح استرس شغلی پرستاران با اضافه وزن و چاقی و ارتباط آن با عوامل جمعیت شناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

با توجه به اثرات نامطلوب چاقی و استرس شغلی بر سلامت جسمی و روانی کارکنان مراقبت های بهداشتی و همچنین کاهش کیفیت مراقبت، پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح استرس شغلی در پرستاران مبتلا به اضافه وزن و چاقی و ارتباط آن با عوامل دموگرافیک انجام شد.

روش اجرا

 این مطالعه یک پژوهش توصیفی - همبستگی با مشارکت 142 پرستار و بهیار بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شاخص توده بدنی پرستاران و بهیاران محاسبه و افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی انتخاب شدند. پرسشنامه استاندارد استرس شغلی اسیپو بین افراد منتخب توزیع گردید که مشتمل بر دو بخش شامل مشخصات دموگرافیک افراد و ابعادی از جمله بار کاری، بی کفایتی، دوگانگی، محدوده نقش، مسئولیت و محیط فیزیکی می باشد. بر اساس امتیاز ها در هر حیطه سطح استرس شغلی تعیین شده و به چهار سطح کمتر از حد طبیعی، استرس طبیعی، استرس متوسط و استرس شدید تقسیم شد. تجزیه و تحلیل آماری داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار21 SPSS انجام گردید.

نتایج

بیش از 57 % از نمونه ها، دارای استرس متوسط و شدید بودند. شاخص توده بدنی به طور معنی داری از عدد معیار بیشتر بود (07/179 در مقابل 149)، که بیانگر وجود اضافه وزن و چاقی در این افراد می باشد. به طورکلی، بین اضافه وزن و چاقی با استرس شغلی ارتباط معناداری مشاهده نشد (P>. 05). همچنین بین میانگین استرس شغلی جنس، سن، تحصیلات و سابقه کاری، تفاوت معنی داری مشاهده نشد (P>. 05). تنها تفاوت مربوط به سمت کاری مختلف بود، به گونه ای که گروه بهیار دارای کمترین سطح استرس و گروه سرپرستار بالاترین میزان استرس شغلی را داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به سطح بالای استرس شغلی واضافه وزن پرستاران، پیشنهاد می شود با اقدامات مدیریتی مناسب و برنامه ریزی های دوره ای در جهت کاهش مسایل مربوط به اضافه وزن و استرس شغلی گام برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
264 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p2346851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!