بررسی وضعیت تمایل به پذیرش واکسن کووید-19 و عوامل مرتبط با آن در جمعیت عمومی تهران و کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

عدم تمایل به پذیرش واکسن می تواند تلاش های جهانی برای کنترل پاندمی کووید-19 را به طورجدی تحت تاثیر قرار دهد. هدف این مطالعه برآورد تمایل به پذیرش واکسن های تاییدشده کووید-19 و عوامل مرتبط با آن در دو شهر تهران و کرمانشاه است.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت است. داده ها از طریق پیمایش تلفنی با استفاده از روش استاندارد شماره گیری ارقام تصادفی بر روی 850 نفر از افراد در دو شهر تهران و کرمانشاه جمع آوری شده است. از رگرسیون لجستیک چندگانه برای برآورد نسبت شانس های تطبیق شده عوامل مرتبط با تمایل به پذیرش واکسن استفاده شد.

یافته ها

فراوانی تمایل به پذیرش واکسن کووید-19 در افراد شرکت کننده در مطالعه 47/66 % (با فاصله اطمینان95%:57/69 %-21/%63) بود. از بین این افراد، 02/86 درصد گزارش کردند که هر نوع واکسن تاییدشده از طرف وزارت بهداشت (ایرانی/خارجی) و 98/13 درصد اظهار داشتند که فقط واکسن خارجی که خودشان ترجیح دهند را (در صورت در دسترس بودن) استفاده خواهند کرد. متغیرهای سن، تقدیرگرایی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی رابطه معناداری با تمایل به پذیرش واکسن داشتند.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه حاضر تمایل به پذیرش واکسن کووید-19 در افراد موردمطالعه در حد متوسط بود. به نظر می رسد برای سریع تر رسیدن به هدف ایمنی گروهی با واکسیناسیون در جامعه می توان راهبرد اولویت بندی دریافت واکسن را بر اساس متغیرهای تاثیرگذاری مانند اعتقادات مذهبی و تقدیرگرایی، گروه های سنی جوان تر و افراد با وضعیت اقتصادی-اجتماعی بالاتر بر تمایل به پذیرش واکسن نیز برنامه ریزی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2347816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!