بررسی رابطه رضایت اجتماعی با مسئولیت اجتماعی دبیران دبیرستان های عجب شیر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله به دنبال مطالعه و تعیین رابطه میزان مسیولیت اجتماعی با رضایت اجتماعی دبیران دبیرستان های شهرستان عجب شیر می باشیم. براین اساس فرضیه هایی از دیدگاه های نظریه آلن و می یر، مبادله هومنز، دورکیم، پارسنز و... و هم چنین از مطالعات و تحقیقات پیشین جهت تبیین متغیرها استناج گردیده است. روش کار ما دراین تحقیق پیمایش است و تکنیک جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه می باشد و از روش اسنادی نیز برای جمع آوری متون نظری و پیشینه تجربی استفاده نموده ایم. جامعه آماری ما در این تحقیق کلیه دبیران دبیرستان های عجب شیر است که تعداد کل 301 نفر که در سال 93-1392 در این شهر مشغول می باشند. از این تعداد طبق فرمول کوکران و برحسب واریانس به دست آمده از پیش آزمون پرسشنامه، حجم نمونه آماری به تعداد 170 نفر از دبیران به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه ازطریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است و با توجه به نتایج آن، پرسشنامه به لحاظ صوری و پایایی در سطح بالایی قرار دارد. برای آزمون فرضیه ها از تکنیک های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین (t-test) و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید که از برآوردهای نرم افزار spss نسخه 20 استفاده شده است.
نتایج تحقیق نشان می دهد بین متغیر میزان مسیولیت اجتماعی با ابعاد آن به عنوان متغیر مستقل با  میزان رضایت اجتماعی به عنوان متغیر وابسته رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. و بین متغیر زمینه ای  (جنسیت و تحصیلات با میزان مسیولیت اجتماعی دبیران تفاوت معنی داری وجود دارد. اما بین وضعیت تاهل و مسیولیت اجتماعی تفاوت معنی داری وجود ندارد. در پایان میزان مسیولیت اجتماعی دبیران با سطح معنی داری بیشتر از حد متوسط می باشد و میزان رضایت اجتماعی با سطح معنی داری درحد متوسط می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2347916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!