تاثیر پلاسمای سرد اتمسفری بر بیان ژن های آپوپتوتیک در سلول های سرطانی پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان پستان، یکی از بدخیم‌ترین سرطان‌ها در جهان است. CMPJ (Cold micro plasma jet) به عنوان میکروپلاسمای جت اتمسفری سرد شناخته می‌شود، به‌ تازگی یک روش جایگزین برای غلبه بر چالش‌های موجود در یافتن یک درمان موثر سرطان معرفی شده است. تحقیقات متعددی نتایج امیدوارکننده از آن را گزارش نموده‌اند، به همین جهت هدف از این مطالعه، بررسی چگونه تاثیر این روش بر مرگ سلولی و نقش آن بر بیان ژن‌های اپوپتوزی در رده‌ی سلولی سرطانی MCF-7 بود.

شیوه‌ی مطالعه

در این مطالعه، از گاز هلیوم برای ایجاد پلاسما در دمای اتاق به صورت تابش نقطه‌ای در زمان‌های مختلف 30، 60 ،90 و 120 ثانیه و در فاصله‌ی متفاوت 1 سانتی‌متر استفاده شد و از روش فلوسیتومتری میزان اپوپتوز و نکروز مورد بررسی قرار گرفت. ژن‌های موثر در اپوپتوز P53، P21، Bax و Bcl-2 به روش real-time PCR سنجیده شد.

یافته‌ها

مطالعه‌ی حاضر نشان می‌دهد که مکانیسم عملکرد پلاسمای سرد بر روی سلول‌های سرطانی، مربوط به تولید گونه‌های اکسیژن واکنش‌پذیر با القای احتمالی مسیر آپوپتوز است. درصد سلوله‌ای نکروتیک و آپوپتوز دیررس پس از درمان با زمان‌های مختلف پلاسما (0، 30، 60، 90 و 120 ثانیه) در حدود 0/55 ± 0/6، 20/13 ± 0/01، 20/12 ± 0/03، 26/81 ± 0/04، 17/51 ± 0/05 بود. بیان mRNA Bcl-2 کاهش 90s پلاسما را نشان داد در حالی‌که بیان mRNA ژن‌های53 p، Bax و 8caspase- در مقایسه با سلول‌های درمان نشده افزایش یافته است.

نتیجه‌گیری

به طور کلی تحقیقات انجام شده در دهه‌ی اخیر، قابلیت CMPJرا به عنوان یک ابزار ضد سرطان موثر تایید نموده‌اند. بنابراین، شاید بتوان از آن در درمان سرطان کمک گرفت. با این حال، کاربرد بالینی آن مستلزم انجام مطالعات بیشتر در جهت تعیین شدت و مدت زمان مواجهه با CMPJ برای درمان موثر بر اساس نوع سرطان می‌باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
44 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2348443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!