ضرورت، جایگاه و نگاه به ارزشیابی آموزشی اعضای هیات علمی در آموزش عالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش عالی، نقش اساسی و محوری در توسعه‌ی جوامع دارد. عناصر اصلی در دانشگاه شامل استاد، دانشجو و محیط آموزشی می‌باشد. در این پژوهش سعی شد به مرور ارزشیابی کیفیت آموزشی اساتید و عوامل تاثیرگذار بر آن پرداخته شود.

شیوه‌ی مطالعه

در این مطالعه‌ی مروری نظام‌مند، واژگان کلیدی ارزشیابی در نظام آموزشی، ارزشیابی اساتید، ارزشیابی دانشجویان، عوامل موثر بر ارزشیابی اساتید در پایگاه‌های SID، Magiran، PubMed، Science Direct، Scopus، Medline، Springer، Proquest جهت پاسخ به سوالات 5گانه‌ی پژوهش استفاده شد و در نهایت، 37 مقاله برای تحلیل انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها

نتایج نشان داد، روش رایج ارزیابی اساتید، توسط دانشجویان می‌باشد. برخی اساتید از ارزشیابی توسط دانشجویان به دلیل این ‌که آن ‌را آسیب‌زا و در سطح پایین دانسته و دروس مختلف به صورت متفاوت ارزشیابی نمی‌شوند، رضایت ندارند. معیارها از نگاه دانشجویان و اساتید شامل ایجاد انگیزه در دانشجویان، ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری، شخصیتی، حرفه‌ای، روابط میان فردی و اجتماعی، فعالیت‌های آموزشی پژوهشی، توسعه‌ی حرفه‌ای، مشاوره و خدمات اجرایی، رعایت قوانین آموزشی، روش تدریس و تسلط علمی و کیفیت تدریس می‌باشد.‌

نتیجه‌گیری

در صورتی که ارزشیابی کیفیت آموزشی در زمان، روش و افراد شایسته برای ارزشیابی، بازخورد به دانشجویان، استفاده از فرم‌های ارزشیابی روا و پایا، نظارت دقیق بر انجام ارزشیابی، مورد استفاده قرار گیرند، شاهد افزایش بازنگری در فعالیت آموزشی اساتید خواهیم بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2348474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!