رابطه کیفیت خواب با راهبردهای مقابله با استرس در پرستاران بخش های اورژانس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال خواب یکی از مهمترین مشکلات پرستاران شاغل در بخش اورژانس است. در مطالعات متعدد گذشته تاثیر منفی استرس بر کیفیت خواب مورد تایید بوده است. با توجه به اینکه کاهش شدت استرس در محل کار پرستاران بویژه در کوتاه مدت ممکن است بسادگی میسر نباشد، شیوه های مقابله با استرس و ارتباط آن با اختلالات خواب اهمیت می یابد.

روش

در این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی، 250 پرستار ازبخش های اورژانس بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سطح استان خراسان جنوبی به روش سرشماری شرکت داشتند. داده ها توسط پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ Pittsburgh Sleep Quality Index)) و پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر (The coping Inventory for Stressful Situations) جمع آوری شدند. داده ها به نرم افزار SPSS نسخه ی19 وارد شدند. از آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج با 05/0p< معنادار تلقی شدند.

یافته ها

میانگین نمره کیفیت خواب پرستاران44/6 ± 85/11 بود که بیانگر ضعیف بودن کیفیت آنها می باشد. یک رابطه نسبتا خوب، معکوس و معنا دار بین نمره راهبرد مسئله مدار و کیفیت خواب (001/0=p، 376/0 - =r) و یک رابطه ضعیف، مستقیم و معنادار بین نمره کیفیت خواب و راهبرد هیجان مدار وجود داشت (003/0=p، 20/0=r). همچنین، ارتباط بین کیفیت خواب و راهبرد اجتنابی معنا دار نبود (10/0=p، 114/0 - =r). پرستاران با جنسیت مونث کیفیت خواب پایین تری از پرستاران مرد گزارش کردند (001/0=P). همچنین، در پرستارانی با سابقه بالاتر از دو سال در اورژانس کیفیت خواب بطور معناداری پایین تر از پرستاران با سابقه کمتر بود (003/0=P).

نتیجه گیری

در برنامه های طراحی شده به افزایش کیفیت خواب پرستاران شاغل در بخش های اورژانس، آموزش راهبردهای مسئله مدار برای مقابله با استرس می تواند به عنوان یک مولفه با اهمیت مد نظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2351409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!