قابلیت اجرایی جانشین های رهبری در انجام ماموریت های سازمانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر با هدف بررسی قابلیت های جانشینی رهبری در انجام ماموریت‌های سازمانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام شد تا مشخص کند کدام ماموریت توسط جانشین‌های رهبری قابلیت اجرایی در ناجا را دارد. جانشین‌های رهبری، با عواملی نظیر ویژگی فردی، شغلی، سازمانی و ارزشی مشخص می‌شود که لزوم رهبری را در بسیاری از شرایط غیرضروری می‌سازند.

روش

روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت داده‌ها، کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و مدیران و کارشناسان ستادی نیروی انتظامی است و نمونه آماری آن مشتمل بر 7 نفر از خبرگان سازمانی و 54 نفر از مدیران ستادی و 200 نفر از کارشناسان ستادی نیروی انتظامی است که به‌شیوه نمونه‌گیری ساده و در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش نامه محقق ساخته که روایی صوری و محتوایی آن توسط خبرگان تایید و ضریب آلفای کرونباخ آن نیز 85/0 بود استفاده شد. همچنین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون های تی تک نمونه ای و تی مستقل استفاده شد.

یافته‌ها

انجام این پژوهش، نشان داد ویژگی ارزشی می‌تواند به‌عنوان جانشین رهبری در تمام ماموریت‌های ناجا مورد توجه قرار گیرد؛ اما ویژگی فردی برای هیچ کدام از ماموریت‌ها به‌عنوان جانشین رهبری نمی‌تواند ایفای نقش کند. همچنین نتایج نشان داد در حوزه های مورد بررسی بین وضع موجود و مطلوب تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 < p).

نتیجه گیری

در راستای نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود دوره ها و کارگاه های تخصصی ارتقای خلاقیت و خودشکوفایی برای توانمندسازی کارکنان برگزار شود تا ابعاد مختلف جانشین رهبری در سازمان تحقیق یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2351516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!