بررسی چالش های راهیابی بازیکنان رده های پایه استان سمنان به تیم های ملی فوتبال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از تحقیق حاضر بررسی چالش‌های راهیابی بازیکنان رده‌های پایه استان سمنان به تیم‌های ملی فوتبال بود. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود و جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و مربیان شاغل در تیم‌های رده‌های مختلف سنی فوتبال استان فوتبال که تعداد آن‌ها حدود 100 نفر بود و نمونه آماری نیز برابر جامعه در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل 4 مولفه مدیریتی، مالی، فنی و تحقیقاتی بود. روایی پرسشنامه به تایید 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن 86/0 به‌دست آمد که نشان‌دهنده پایایی بالای پرسشنامه مورد استفاده بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری میانگین، انحراف استاندارد، آزمون کلموگروف اسمیرونوف ((K–S، آزمون رتبه‌ای فریدمن و آزمون تی تک نمونه‌ای با کمک نرم افزار SPSS نسخه 25 انجام گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد، مولفه‌های مدیریتی، مالی، فنی و تحقیقاتی نقش مثبتی در چالش‌های راهیابی بازیکنان رده‌های پایه استان اصفهان به تیم‌های ملی فوتبال دارند؛ بنابر این لازم است باشگاه‌های ورزشی کشور با هییت‌های فوتبال، مدارس، ادرات تربیت بدنی، مدیران و مربیان ورزش همکاری نزدیکی داشته و به تیم‌های پایه فوتبال توجه ویژه داشته باشند.

مقدمه

وجود هزاران بازیکن و میلیون‌ها طرفدار فوتبال در سراسر جهان بیانگر این موضوع است که فوتبال نقش مهم و ویژه‌ای در زندگی فرهنگی و اجتماعی کشورها و مردم بازی می‌کند (بیکرو همکاران، 2018). امروزه فوتبال با توجه به نقش ویژه ورزش به عنوان محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ورزش که آن را به یک پدیده سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل کرده و به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی افرادی زیادی در جهان تبدیل شده است و از آن با نام صنعت فوتبال نام برده می‌شود (پوینده‌کیا و همکاران، 1399). بنابراین کسب اطمینان از اینکه توسعه فوتبال بر پایه‌ای منظم و سازمان یافته است، یک پیش شرط کلیدی برای مشارکت گسترده در فوتبال و نویدی برای توسعه پایدار فوتبال جوانان می‌باشد. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه علم روز به روز در حال توسعه و گسترش در سطح جهان است، بنابراین برای توسعه ورزش نیز باید از علم استفاده شود. آکادمی‌های فوتبال و مدارس تخصصی فوتبال جایی هستند که می‌توان از مربیان متخصص و با علم در زمینه ورزش فوتبال استفاده کرد تا به توسعه علمی این ورزش در سطح جهان کمک کرده و زمینه لازم را برای برنامه‌ریزی و توسعه فوتبال در سطح استان بکار برد؛ بنابر این در تحقیق حاضر محقق درصد پاسخ به این سوال است که چالش‌های راهیابی بازیکنان رده‌های پایه استان سمنان به تیم‌های ملی فوتبال چگونه است؟

ابزار پژوهش

روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود و جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران سابق و فعلی هیات فوتبال سمنان و کلیه مربیان شاغل درتیم‌های رده‌های مختلف سنی فوتبال استان، پیشکسوتان و محققان عرصه فوتبال که تعداد آن‌ها حدود 100 نفر بود و نمونه آماری نیز برابر جامعه در نظر گرفته شد. پرسشنامه‌های تحقیق به صورت حضوری و از طریق شبکه‌های مجازی از جمله واتساپ و تلگرام در اختیار نمونه‌های آماری قرار گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته شامل چهار مولفه مدیریتی (سوال 1-7)، مولفه مالی (سوال 8-15)، مولفه فنی (سوال 15-24) و مولفه تحقیقاتی (سوال 25-30) بود که سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج ارزشی لیکرت ارزش‌گذاری شد. روایی پرسشنامه به تایید 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن 88/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی بالای پرسشنامه مورد استفاده بود. از روش‌های آمار توصیفی برای تعیین میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی‌ها، درصدها استفاده شد و از روش‌های آمار استنباطی شامل آزمون کلموگروف اسمیرونوف (K–S) برای تشخیص نرمال بودن داده‌ها‌، از آزمون رتبه‌ای فریدمن برای اولویت‌بندی متغیرهای تحقیق و از آزمون تی تک نمونه‌ای برای مقایسه میانگین استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد.

تجزیه‌ و تحلیل یافته‌ها 

نتایج آزمون تی تک نمونه‌ای نشان داد که مولفه‌های‌ چالش‌های راهیابی بازیکنان استان سمنان به تیم ملی فوتبال در رده‌های پایه نقش مثبتی دارد. جدول زیر نتایج این آزمون نشان می‌دهد: به منظور رتبه‌بندی چالش‌های راهیابی بازیکنان رده‌های پایه استان سمنان به تیم‌های ملی فوتبال در از آزمون رتبه‌ای فریدمن استفاده شد. جدول شماره (2) نتایج این آزمون نشان می‌دهد: نتایج آزمون رتبه‌ای فریدمن نشان داد که به ترتیب مولفه‌های مدیریتی، فنی، مالی و تحقیقاتی با توجه به میانگین رتبه‌ای هر کدام رتبه بالاتری به عنوان چالش‌های راهیابی بازیکنان استان سمنان به تیم‌های ملی فوتبال در رده‌های پایه دارند.

نتیجه‌گیری

به‌طور کلی نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مولفه‌های مدیریتی، فنی، مالی و تحقیقاتی نقش مثبتی در چالش‌های راهیابی بازیکنان رده‌های پایه استان سمنان به تیم‌های ملی فوتبال دارند. یکی از ضرورت‌های توسعه باشگاه‌های فوتبال کشور توجه به تیم‌های پایه می‌باشد. فراگیر شدن ورزش و اهمیت جایگاه آن در مناسبات بین‌المللی، توجه فراوانی را از ناحیه دولت‌ها متوجه این پدیده ساخته است. موفقیت کشورها در میادین بین‌المللی ورزشی علاوه بر تاثیرات اجتماعی و اقتصادی، نمادی از ثبات و توانمندی‌های همه جانبه آن کشورها محسوب می‌شود و یکی از علل سرمایه‌گذاری بالای کشورها در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای است. مدارس فوتبال در سراسر دنیا به عنوان پایگاهی برای شناخت استعدادهای این رشته و معرفی آن‌ها به فوتبال در رده پایه فعالیت می‌کنند، اما در کشور ما با توجه به علاقه کودکان و نوجوانان به این رشته و تمایل خانواده‌ها برای ورود فرزندانشان به ورزش فوتبال مدارسی جهت آموزش پایه فوتبال راه‌اندازی شده که بیش‌تر اهداف اقتصادی خود را دنبال می‌کنند. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده الزامی بودن امکانات سخت‌افزاری تعیین شده توسط آیین‌نامه فدراسیون، امکانات نرم‌افزاری تعیین شده توسط آیین‌نامه فدراسیون، سرمایه‌گذاری با بازدهی مشخص، احداث آکادمی‌های فوتبال در مکان مناسب و داشتن مدیران و مربیان با رزومه معتبر در سطح استان از جمله معیارهای تعیین شده برای آکادمی‌های فوتبال در جهت پیشرفت ورزش فوتبال استان دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
355 تا 374
لینک کوتاه:
magiran.com/p2352868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!