بازنگری برنامه درسی رشته سیاست گذاری سلامت در مقطع دکتری تخصصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بازنگری برنامه های درسی با نگرش نو به دانش، مهارت و یادگیری، گامی در جهت روزآمد کردن محتوای آموزشی رشته های دانشگاهی است. این مطالعه با هدف بازنگری برنامه درسی رشته دکتری سیاست گذاری سلامت بر مبنای توانمندی های مورد نیاز دانش آموختگان انجام شد.

روش ها

در این پژوهش از نوع بازنگری برنامه درسی، بر اساس الگوی تعدیل شده دنیس (Dennis) در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز (1395-1397)، از ترکیبی از روش هایی همچون مرور متون و مستندات، مطالعه تطبیقی، مصاحبه، بحث گروهی متمرکز و پنل خبرگان استفاده شد. مطالعه در چهار مرحله شامل نیازسنجی، تبیین توانمندی های موردنیاز دانش آموختگان، اصلاح، تغییر و بازنویسی اولیه برنامه درسی و نهایی سازی برنامه درسی انجام شد. در پایان، برنامه درسی نهایی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد. داده ها با استفاده از رویکرد چارچوب مفهومی و به روش تحلیل محتوای هدایت شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

یافته های مطالعه منجر به طراحی محتوای دوره براساس پیامدهای دوره، نقش ها و وظایف دانش آموختگان این رشته گردید. توانمندی های دانش آموختگان در 5 محور شامل سیاست سازی و سیاست گذاری، تحلیل سیاست، ارتباطی، رهبری و اجتماعی، آموزش و پژوهش استخراج گردید. برخی دروس حذف و برخی اضافه گردید. تغییرات لازم در محتوای دروس تخصصی با توجه به تصویب رشته های مشابه و توجه به دروس اختیاری در راستای تخصصی نمودن انجام شد.

نتیجه گیری

بازنگری و اجرای برنامه درسی دوره دکتری تخصصی سیاست منجر به هدف مندتر شدن فرآیند یاددهی- یادگیری، پیاده سازی آموزش مبتنی بر توانمندی، افزایش دانش تخصصی و مهارت های فنی دانش آموختگان می گردد. پیشنهاد می شود توجه ویژه ای به این موضوع شود و ضرورت ها، چالش ها و راه کارهای متناسب جهت بازنگری صحیح و علمی رشته های مختلف حوزه آموزش علوم پزشکی و پیراپزشکی بررسی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2353574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!