مروری بر نقش، جایگاه و کاربرد اندازه گیری سایکومتریک در آزمون های آموزش پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اندازه‌گیری در آموزش، جایگاه ویژه‌ای دارد. تلاش برای به دست آوردن مقادیر عددی برای صلاحیت‌های مورد اندازه‌گیری که بتوان از آنها به عنوان مبنایی برای تصمیم‌گیری استفاده نمود، چیزی است که دقیقا چالش امروز اندازه‌گیری‌های سایکومتریک است. لذا هدف از این مطالعه مرور بر نقش، جایگاه و کاربرد اندازه‌گیری سایکومتریک در آزمون‌های آموزش پزشکی است.

روش‌ها

این مطالعه مروری نقلی با استفاده از کلیدواژه‌های Measurement، Assessment، Psychometric، Theoretical support، Theoretical Analysis، Theoretical foundation، Psychometric Analysis، Test، Examination، Medical Education، Validity و Reliability در سایت‌های مختلف Google Scholar، Pub Med، SID، ERIC و Science direct بدون توجه به محدودیت زمانی انجام شد. در جستجوی اولیه در مجموع 428 مقاله پیدا شد که در بررسی اولیه عناوین مقالات، 310 مقاله حذف و 118 چکیده مقاله مورد بررسی قرار گرفتند و از این تعداد 92 مقاله مورد مطالعه کامل قرار گرفت.

نتایج

از مجموع 92 مقاله بررسی شده مستندات 32 مقاله مرتبط و معتبر استخراج شد. که از این تعداد 31 مقاله انگلیسی و یک مقاله فارسی بود. یافته‌های مهم این مطالعه اشاره به روایی، پایایی، تاثیر آموزشی، مقبولیت، هزینه و قابلیت اجرا و حساسیت آزمون دارد که از ویژگی‌های مهم در سایکومتری آزمون‌های علوم پزشکی است و نشان دهنده اهمیت ویژگی‌های سایکومتریک ارزیابی‌ها در آموزش پزشکی است.

نتیجه‌گیری

از نتایج به دست آمده چنین بر می‌آید که با توجه به اهمیت ویژگی‌های سایکومتریک در آزمون‌های آموزش پزشکی، مخصوصا در آزمون‌های دارای حساسیت بالا، آشنایی با این ویژگی‌ها و شیوه‌های استانداردسازی آزمون‌ها، از ضروریات مورد نیاز اساتید علوم پزشکی است و به کارگیری تکنیک‌های افزایش دهنده روایی و پایایی آزمون‌ها و رعایت اصول اولیه در طراحی، اجرا و تحلیل آزمون‌ها، به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آزمون‌ها، اساتید و متولیان آموزش عالی، پیشنهاد می‌گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2353575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!