نظرات اساتید و مربیان در مورد برنامه ی درسی کارشناسی ارشد روان پرستاری: مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توسعه ی خدمات بهداشتی در سال های اخیر سبب شده است تا ضرورت تربیت پرستاران به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد احساس شود از این رو رشته کارشناسی ارشد روان پرستاری در ایران راه اندازی گردید و برنامه ی درسی آن در سال 1391 مصوب شد. به دلیل عدم ارزیابی جامع پیرامون کفایت برنامه ی درسی جدید این رشته به عنوان مهم ترین عنصر سازنده ی آن، این پژوهش با هدف بررسی نظرات اساتید و مربیان رشته ی روان پرستاری از برنامه درسی کارشناسی ارشد روان پرستاری انجام شد.

روش ها

مطالعه ی کیفی حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای مرسوم (Conventional content analysis) و در سال 1397 صورت پذیرفت. جامعه ی آماری این پژوهش 9 نفر از اساتید و مربیان روان پرستاری با سابقه ی حداقل 2 ترم تدریس از دانشگاه های سراسر کشور بودند که به صورت هدف مند برای مصاحبه ی شفاهی نیمه ساختاریافته به مدت 60-30 دقیقه انتخاب شدند و انجام مصاحبه ها تا زمان اشباع داده ادامه پیدا کرد و کدهای باز با خوانش مکرر مصاحبه ها انتخاب شد.

نتایج

با بررسی داده های کیفی، تعداد 90 کد اولیه استخراج شد که بر اساس ارتباط میان کدها به 4 طبقه و 5 زیر طبقه تقسیم گردید. از این میان 25% کدها مربوط به کارایی ساختار کلی برنامه ی درسی، 7/28% مربوط به کارایی آموزشی، 22/22% مربوط به کارایی پژوهشی و 07/24% کدها مربوط به کارایی بالینی برنامه ی درسی بود.

نتیجه گیری

نتایج حاصل حاکی از ایرادات و کمبودهای برنامه ی درسی در وجوه مختلف آموزشی، پژوهشی و بالینی بود که پیشنهاد می شود ارزیابی مجدد  این برنامه جهت رفع مشکلات بر مبنای نظر اساتید و مربیان صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2353576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!