میزان انطباق محتوای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی با نیازهای شغلی از دیدگاه دندانپزشکان شاغل بیرجند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کوریکولوم نیاز به ارزیابی مجدد حین اجرا دارد. توانمندی پایین فارغ التحصیلان می تواند به عدم انطباق محتوای کوریکولوم با نیاز شغلی مربوط باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان انطباق محتوای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی با نیازهای شغلی از دیدگاه دندانپزشکان شاغل در شهر بیرجند به همراه ارزیابی مهارت دندانپزشکان در ابتدای شروع به کار در سال 1399انجام شد.

روش ها

مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود و در سال 1399 در بیرجند انجام شد. گروه هدف دندانپزشکان عمومی شهر بیرجند (85نفر)بود که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، میزان انطباق محتوا برنامه درسی با نیاز شغلی (شامل 6 زیر گروه، 93 سوال دروس تیوری قبل و بعد از علوم پایه، دروس عملی قبل و بعد از علوم پایه، دروس پره کلینیک و کارورزی) و مهارت دندانپزشک در ابتدای شروع به کار (51 سوال) با مقیاس 5 گزینه ای لیکرت بود. لینک پرسشنامه الکترونیک برای دندانپزشکان ازطریق پیام رسان های اجتماعی (تلگرام و واتساپ) ارسال شد. داده ها توسط نرم افزار اکسل 2013 و با استفاده از آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

تعداد74 پرسشنامه توسط دندانپزشکان تکمیل  و تحلیل شد. در دروس علوم پایه دو درس علوم تشریحی (882/0±565/3) و سلامت دهان و جامعه (961/0±42/3) بیش ترین و انگل شناسی (85/0±116/2) و بیوشیمی (98/0±159/2) کمترین انطباق با نیاز شغلی  را داشت. در سایر دروس، انطباق با نیاز شغلی در حد مطلوب بود. میزان مهارت دندانپزشکان پیرامون درمان سینوس بازشده، فوریت های پزشکی، ساخت پلاک ارتودنسی و جراحی افزایش طول تاج بسیار کم بود.

نتیجه گیری

با توجه به میزان انطباق کم  برخی دروس نظری و عملی علوم پایه، استفاده از روش های نوین آموزشی نظیر ادغام افقی یا عمودی کوریکولوم جهت برقراری ارتباط بین علوم پایه و بالینی ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2353577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!