بررسی کیفی برنامه تحول و نوآوری درآموزش پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در طی سال های اخیر نظام آموزش علوم پزشکی در ایران با تدوین برنامه های راهبردی در زمینه توسعه آموزش پزشکی، پیشرفت قابل توجهی داشته است. برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، ازجمله گام های طرح تحول نظام سلامت است که در سال 1394 با نگاه به سیاست ها، نقشه ها و راهبردهای کلان کشور ارایه گردید. این پژوهش به منظور تبیین درک صاحب نظران و مدیران ارشد آموزش علوم پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشور درباره سند برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی انجام شد.

روش ها

این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوی در سال 1396 انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات، از مصاحبه استفاده شد. مطالعه با روش نمونه گیری هدف مند و حجم نمونه مبتنی بر پدیده اشباع بود. تعداد 15 نفر از صاحب نظران این حوزه به صورت حضوری و تلفنی مورد مصاحبه قرار گرفتند. آنالیز داده ها با استفاده از روش 5 مرحله ای گرانیهایم و لاندمن انجام شد.

نتایج

از سخنان شرکت کنندگان در پژوهش مجموعا 108 کد استخراج گردید. با توجه به شباهت ها و تفاوت های موجود بین کدها طبقات و زیرطبقات مختلفی به دست آمد و در قالب پنج درون مایه قرار داده شد. این پنج تم اصلی عبارت بود از پیچیدگی، چالش ثبت و گزارش محوری، جامعیت، گفتمان سازی آموزش و افق های جدید.

نتیجه گیری

برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی موجب تقویت تعامل و ارتباط هدف مند بین دانشگاه های منطقه و ایجاد گفتمان تحول و نوآوری آموزش در فضاهای دانشگاهی شد. در نظر گرفتن نقاط قوت و نقاط ضعف این برنامه (مطابق با دیدگاه صاحب نظران) می تواند برنامه ریزی اجرایی این طرح را به واقعیت نزدیک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p2353584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!