شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر آینده پژوهی آموزش علوم پزشکی مبتنی بر رویکرد پویایی رقابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آینده پژوهی به منزله یک مفهوم میان رشته ای تصویری روشن از آینده در حیطه آموزش پزشکی دانشگاه ها را فراهم می آورد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر آینده پژوهی آموزش علوم پزشکی مبتنی بر رویکرد پویایی رقابتی در دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران انجام شد.

روش ها

این مطالعه به روش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه متخصصان و صاحب نظران عرصه آموزش پزشکی بود که در مجموع 13 نفر از آن ها، به روش نمونه گیری گلوله برفی، انتخاب و آرا و نظراتشان در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

تحلیل کیفی نتایج حاصل از مصاحبه با صاحب نظران حوزه آموزش پزشکی نشان داد که آینده پژوهی این حوزه مستلزم توجه به 6 مقوله اصلی و 21 زیر مقوله است. شرایط علی (کادر هیات علمی مجرب، تنوع برنامه های آموزشی و پژوهشی، گسترش پژوهش های کاربردی، تعامل دانشگاه با شرکت ها و موسسات دانش بنیان، برنامه درسی انعطاف پذیرو کاربردی)، عوامل زمینه ای (ضرورت تفکر در مورد آینده به عنوان یک عمل تربیتی، امکانات آموزشی متعدد، ارتباطات اجتماعی مناسب)، شرایط مداخله گر (داشتن مهارت های منتقدانه و تفسیری از آینده، وجود سیاست توانمندسازی و آشنایی اساتید و دانشجویان با شاخص های آینده نگری)، راهبردها (توانمندسازی منابع انسانی، توسعه ظرفیت های آموزشی و پژوهشی و استفاده از روش های گوناگون تدریس) و پیامدها (ارایه عملکرد فعالانه در برابر رویدادهای آموزشی، ارتقای یادگیری مادام العمر، در نظر گرفتن دانشجویان به عنوان سرمایه اجتماعی، ارزیابی و تجدید نظر منظم) از تجزیه و تحلیل داده ها استخراج شد.

نتیجه گیری

در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که آینده پژوهی در حوزه آموزش علوم پزشکی مبتنی بر پویایی رقابتی امری مهم و با اهمیت است و لذا پژوهشگران و متخصصان حوزه آموزش پزشکی و آینده پژوهی می توانند از این مولفه ها در جهت آینده پژوهی آموزش پزشکی استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
376 تا 386
لینک کوتاه:
magiran.com/p2353607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!