تاثیر آمایش سرزمین با رویکرد آموزش عالی سلامت بر توسعه پایدار و عدالت آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برتری یک کشور بیش از آن که به منابع طبیعی یا ظرفیت های موجود صنعتی متکی باشد، به میزان بهره مندی آن کشور از علوم و فنون و به پویایی نظام آموزش عالی آن کشور بستگی دارد، پژوهش حاضر با هدف ، بررسی تاثیر آمایش سرزمین با رویکرد آموزش عالی سلامت بر توسعه پایدار وعدالت آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی انجام شد.

روش ها

پژوهش توصیفی- کاربردی حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی 16 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدف مند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه اماری کلیه اساتید هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایش شامل دانشگاه های علوم پزشکی بابل، سمنان، شاهرود، گلستان، گیلان و مازندران به تعداد 1851 نفر بودند که تعداد 320 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسشنامه های محقق ساخته آمایش سرزمین و توسعه پایدار و پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد.

نتایج

با توجه به مقادیر R2 و ضرایب مسیر می توان نتیجه گرفت که رابطه آمایش سرزمین با توسعه پایدار (با ضریب مسیر 79/0و مقدار R2 برابر با 624/0)در مقایسه با رابطه آمایش سرزمین با عدالت آموزشی (با ضریب مسیر 620/0 و مقدار 384/0R2=) قوی تر است.

نتیجه گیری

با توجه با رابطه برتر آمایش سرزمین با توسعه پایدار در مقایسه با عدالت آموزشی می توان گفت که ماهیت علمی و ثمر بخش فعالیت های علمی و توسعه پیوسته آنها یکی از اهداف نهایی آمایش سرزمین است.

زبان:
فارسی
صفحات:
407 تا 417
لینک کوتاه:
magiran.com/p2353610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!